MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Lag på lag med historier (18.4.08, 11:20)

Paradiset er en tapt tilstand. Faenskapen råder i Jostein Kirkeruds Berlin.

3 AV 22 nye verker som skal vises i Berlin fra fredag.
Foto: Trond Einar Brobakk
Så tok Herren Gud mannen og satte ham i Eden til å dyrke og passe hagen. Og Herren Gud gav mannen dette påbud: «Du kan spise av alle trærne i hagen. Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø.»

Utdrivelse
En loftsleilighet i den litt døsige bydelen Kreuzberg har vært Jostein Kirkeruds tankesmie siden november i fjor.

Vinterens forskningstermin i den tyske hovedstaden har førsteamanuensen ved Institutt for byggekunst, form og farge benyttet godt.

- Jeg kan jo ikke ha et sabbatsår uten å få gjort noe, fastslår Kirkerud på et snedig nordlandsmål med islett av noe fintrøndersk.

KOLLASJEN settes sammen, digitaliseres, blåses opp og males over, forklarer Kirkerud.
Foto: Tom Eirik Nørbech
Tankearbeid og håndverk har smeltet sammen i 22 store arbeider som skal ned fra loftet og ut for å stå på egne bein foran et kresent publikum i Kunsthalle M3 i Treptow, ved Berlins yttergrense.

I dag fredag vernisseres separatutstillingen som er døpt Out of Eden. Det er en samling bilder som leder tankene mot Baudelaires poetikk slik den utpensles i Les Fleurs du mal, diktsamlingen om Det ondes blomster.

Kjernen i Kirkeruds nyeste bilder kunne kanskje beskrives som en rekke samtidssnapshots, der flere lag spinnes rundt og utenpå bildene, med materiale fra mytologi, litteratur og religion.

Kunnskap
Da sa slangen til kvinnen: «Dere kommer slett ikke til å dø! Men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten, vil deres øyne bli åpnet; dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»

FORELEGGET for bildene finner Kirkerud like gjerne i folkeeventyrene, som i forgrunnen her, der brødrene Grimms Rapuntzel med det lange gylne håret dominerer.
Foto: Trond Einar Brobakk
- Omsorgstapet i Paradiset ble overtatt av kunnskap, konstaterer Kirkerud med en mine som ikke innbyr til protest.

Mengder av fragmenter av kunnskap bretter seg ut på en knirkete seng i sjette etasje i Lachmannstrasse 2.

Her ligger den første bestanddelen i Kirkeruds kunst – flere høyder med ferske aviser og tidsskrifter som skal bli klipt i stykker til en katalog over både dårskap, ondskap og naturens undre.

Bildebruddstykkene limes sammen, forstørres opp, og blir deretter innrammet i lag på lag med maling og myter.

- For meg har maleri og tegning vært hovedbeskjeftigelse hele tida. Men denne gangen ville jeg gjøre noe nytt, medgir Kirkerud, som gjenoppdaget gamle måter å jobbe på gjennom ny teknologi. I kollasjen.

KIRKERUD HAR KONTAKT med både tyske og norske kunstnere i Berlin. Han planlegger også en utstilling på Galleri SG i Trondheim til neste år.
Foto: Trond Einar Brobakk
- Tyske aviser har en flott bruk av bilder som peker langt ut over det rent illustrative, forklarer han engasjert.

Men selv om bildene i avisene er forførende gode, er ikke alltid historiene bak like tiltrekkende.

- Barnemord og seksuell utnyttelse av unge i Berlin har preget mediene i høst. Problemene har også vært oppe i Riksdagen, forteller Kirkerud.

Lerretene som står oppstilt langs veggen avslører at også menneskeskapte klimaendringers påvirkning på naturens orden er et sentralt tema i utstillingen Out of Eden.

Fordi du hørte på din hustru og åt av treet som jeg forbød deg å ete av, skal jorden for din skyld være forbannet.

- VI MÅ IKKE la alle ting forgå i taushet. Vi må jo si at de monoteistiske religionene skaper en del faenskap rundt omkring i verden, ikke sant?
Foto: Trond Einar Brobakk
Kunst
Det går en linje – nei, et nett av linjer – fra gamle sumeriske diktverk, Gilgamesh, skapelsesberetninger, John Miltons Paradise lost og eventyrene av Grimm-brødrene, til dagens nyhetsflimmer.

Kirkerud har lest – mye – og synliggjør parallellhistoriene, gir dem form og språk.

- Det eksisterer et dialektisk forhold mellom de ideene man har, og de ferdighetene som behøves for å uttrykke dem. Samtidig er det viktig at det blir en formmessig spenning i det man gjør.

- Men det krever dessverre nesten ingen ferdigheter lenger for å lage et bilde, det krever bare en god idé! utbryter Kirkerud, og rister lett oppgitt på hodet. Han legger liten skjul på at etter hans mening må basisferdighetene være på plass for at man skal kunne uttrykke seg.

Kirkeruds egne basisferdigheter vil få trekke i tvil. Etter utdanning innen grafisk design og kunst fikk han i 1982 et tilbud fra Jan Brockmann, tidligere professor i arkitekturhistorie ved NTH, og for øvrig en av landets fremste Berlin-kjennere, om å undervise høgskolens arkitektstudenter i tegning.

Det har Kirkerud hatt stor glede av i 25 år, bedyrer han.

- Tida har gått jævla fort, sier narvikingen med et lunt blikk over brilleinnfatningen.

TRYKKERIET rett borte i gata trykker både kollasjene og invitasjonene til utstillingsåpningen.
Foto: Tom Eirik Nørbech
Berlin
Mens arkitektkona Sabine Klonk fra Marbürg har jobbet hjemme i Trondheim, har Jostein Kirkerud skapt et eget lite mikrokosmos alene i den tyske metropolen de siste månedene.

Han står opp i sjutida om morgenen, og kan gjerne arbeide til to-tre på natta, bare avbrutt av en ettermiddagsdupp.

- Jeg prøver bevisst å jobbe hurtig, for streken får en helt forskjellig kvalitet avhengig om du tegner raskt eller sakte, forklarer han. Bilder overalt vitner om at det arbeides konsentrert i det lysfylte atelieret.

Når virketrangen er på det mest intense setter Kirkerud pris på at alt han trenger finnes innen et par hundre meters radius fra loftsleiligheten: baker, slakter, kolonial, en fremragende fiskhandler, noen ok restauranter, trykkeri – og en butikk som selger malesaker.

Mindre farting gir mer tid til å syntetisere litteratur og historie, politikk og religion – i tanker, sakseklipp og i penselstrøk. Ett resultat av denne prosessen vises altså i Kunsthalle M3 fredag etermiddag.

Av Kenneth Stoltz