MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Fra WoW til NTNU (22.4.08, 17:46)

I dag kom søkertallene som viser at stadig flere unge vil studere datateknikk ved NTNU. Sosiolog Berit Skog har kanskje allerede forsket på nettvanene til noen av dem.

I forskningsrapporten Fra World of Warcraft til YouTube dokumenterer Berit Skog nettvanene blant noen av deltakerne på The Gathering (TG), et arrangement for datainteressert ungdom som avholdes i Vikingskipet på Hamar hver påske.

BERIT SKOG er førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Arkivfoto: Mentz Indergaard/NTNU Info
Rekruttering av datatalenter
Men undersøkelsen handlet ikke bare om forskning. Den ble utført i samarbeid med Studieavdelingen ved NTNU – på TG var det nemlig gode muligheter for NTNU for å tiltrekke seg ettertraktede datatalenter.

Mens Berit Skog undersøkte på bruk av nettsamfunn og dataspill blant deltakerne, var Studieavdelingen mer interessert i hvorvidt satsingen på NTNU-markedsføring på TG traff den rette målgruppen.

- Vi er alltid på utkikk etter nye arenaer for merkevarebygging og retter mye markedsføring inn mot bestemte miljøer. The Gathering er Norges største teknologitreff med et stort miljø datainteresserte, og derfor veldig interessant for oss, sier rådgiver Camilla Prytz ved NTNUs seksjon for rekruttering og opptak.

Begynte med ungdomsblad
Hun kan fortelle at hun og NTNU først fattet interesse for TG etter en profilundersøkelse gjort i ungdomsbladet Spirit.

- Vi har vært representert på The Gathering siden 2000. Ved hjelp av stands, fagforedrag, sponsing og konkurranser prøver vi å rekruttere teknologiinteresserte studenter herfra, forklarer hun.

Og mest sannsynlig treffer NTNU rett i rekrutteringen herfra. NTNU ser nemlig en økning på 43 prosent i antall søkere på sivilingeniørstudiet i datateknikk, viser tall fra Samordna opptak i dag.

- Ikke isolerte nerder
Blant søkerne er det mest sannsynlig en del dataspillentusiaster. Undersøkelsen blant de 5200 deltagerne på årets The Gathering taler et tydelig språk: World of Warcraft og Counter Strike er favorittspillene her.

Men det betyr ikke at NTNUs potensielle nye datastudenter er isolerte nerder, skal vi tro Berit Skog:

- Mange spiller sammen med andre over internett, eller de spiller sammen med noen som sitter i samme rom. Bare 3 prosent spiller alltid alene. Studien bidrar til å vise at dataspillere ikke er isolerte nerder. Selv en World of Warcraft-spiller som sitter alene foran pc-en, men har kontakt med andre over nettet, oppfatter seg neppe som isolert, sier hun.

Hun mener det å være sosial har fått nye tidstypiske uttrykkformer, hvor man ikke trenger å sitte ansikt til ansikt med andre for å være sosial.

Over 60 prosent av deltakerne spiller imidlertid dataspill hver eneste dag, og 30 prosent av disse spiller mellom tre og fem timer. 22 prosent oppgir at de har spilt så mye at det har vært til irritasjon for familie, venner og kjæreste.

Men tiden foran skjermen kan være mer enn underholdning, både når det gjelder bruk av nettsamfunn og dataspill.

- Det er rimelig å anta at brukerne lærer engelsk gjennom dataspill og nettsamfunn, og anvender dette i andre sammenhenger enn i den tradisjonelle skolesettingen, forklarer Skog.

Hun henviser til at for eksempel Facebook, det nest mest populære nettsamfunnet blant deltakerne i undersøkelsen, er et engelskspråklig nettsamfunn. Her går de interaktive samtalene i både engelsk, bokmål/nynorsk og dialekt. Også på YouTube, som er mest populært, foregår mye på engelsk.

«Guttas arena»
Et viktig moment i Skogs undersøkelse er at The Gathering er «guttas arena». Ikke overraskende er relativt få jenter derfor representert i undersøkelsen.

At få jenter interesserer seg for data og teknologi er ikke ukjent for NTNU, og rådgiver Camilla Prytz forteller at de aktivt jobber for å rekruttere de kvinnelige TG-deltagerne.

- Jenter og data (linjeforening for kvinnelige datastudenter, journ.anm) er representert med tre til fem jenter på TG hvert år. De går fra rad til rad og snakker med alle jentene om hva slags studier NTNU kan tilby, og hvordan jentene blir ivaretatt, sier hun.

Om det har hatt noen direkte effekt, vites ikke. Men NTNUs informasjonsavdeling kan i dag skryte av at universitetet har tiltrukket seg flere kvinnelige søkere til de tekniske og realfaglige studieretninger enn noen gang tidligere.

Av Eva-Therese Grøttum