MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Ingeniørutdanning med ny vri (29.4.08, 15:47)

Utdanningsprisen 2008 ble tildelt Høyskolen i Telemark for fremragende arbeid med utdanningskvalitet. Høyskolen har skreddersydd ingeniørutdanning for søkere fra yrkesfagene.

Prisvinnere: Svein Thore Hagen er prosjektansvarlig for studieprogrammet (til venstre) og Ole Ringdal, Høgskolen i Telemark. Foto: Kay B. Bjerkåsholmen.
Det er Kunnskapsdepartementet som deler ut prisen på 500.000 kroner. Utdelingen fant sted tirsdag på NOKUT-konferansen på Hamar.

Skreddersydd studieopplegg
Høyskolen i Telemark startet arbeidet med å skreddersy studieopplegg for søkere med yrkesfaglig videregående utdannelse i 2002.

Prøveprosjektet har vist meget gode resultater, blant annet ved en høyere gjennomføringsprosent og bedre karakterer blant yrkeskandidatene enn blant dem med allmennfaglig videregående skole.

Juryen skriver i sin begrunnelse at det er nyskapende å likestille yrkesfaglige og allmennfaglige kandidater uten at det går ut over kvaliteten i utdanningen.

Flere matte- og fysikktimer
- Vi ser at yrkeskandidatene er meget studiemotiverte, har gode arbeidsvaner og praktisk sans, sier høyskolens informasjonssjef Per Magnus Holtung.

Studenter med fagbrev i et yrkesfag har ofte gode kunnskaper i visse yrkesrettede høyskolefag. Dette har telemarkingene utnyttet ved å erstatte timer i disse fagene med ekstra undervisning i matematikk og fysikk.

Dermed har fagbrevstudentene kommet à jour sammenlignet med de øvrige studentene med ekstra ballast fra videregående.

- Selve undervisningen i matte og fysikk har ikke vært skreddersydd for yrkeskandidatene, likevel gjør disse det like bra og bedre enn de andre studentene, sier Holtung.

Tidligere måtte yrkesfagstudenter gjennom forkurs som forsinket det ordinære studieløpet. Ved Høyskolen i Telemark er hele opplegget bakt inn i det vanlige, treårige bachelorstudiet.

Holtung sier til Universitetsavisa at prisen er et skritt i riktig retning for arbeidet med å få universitetsstatus.

Permanent ordning
Det var Kunnskapsdepartementet som satte i gang ordningen som et prøveprosjekt for seks år siden ved ingeniørutdanningene i Telemark og i Narvik. I dag er ordningen permanent ved flere høyere læresteder i Norge.

Juryens begrunnelse
NOKUT-konferansen 2008 – Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen

Av Tor H. Monsen