LESERBREV Trond Andresen: Hydrogen-"hypen": hvorfor debatteres den ikke ved NTNU?
(13.5.08, 15:43)
I fjor forelå regjeringas "Handlingsplan for Hydrogen". Denne planen er siste runde i noe som minner om en religiøs vekkelse. Viktige motforestillinger glimrer med sitt fravær, og dette er ille når man tar i betraktning de alvorlige miljø- og klimaproblemer som man søker løsninger på.
Hydrogen er en energibærer, ikke en energikilde. Hydrogen må
lages ved forbruk av energi, enten man gjør det via elektrisk strøm
(elektrolyse) eller ved å konvertere fossile brensler til hydrogen.
Hydrogen må derfor vurderes opp mot andre miljøvennlige energibærere - ikke opp mot energikilder som kull, naturgass og kjernekraft. Det
mest nærliggende alternativet er rett og slett elektrisk strøm.
Argumentene kan sammenfattes slik:
1. Man må tilstrebe løsninger hvor man taper minst mulig av energien
fra kilde til forbruk. Transport utgjør en stor del av samfunnets
energiforbruk. La oss sammenligne et el-kjøretøy som går på batteri
med et som går på hydrogen. Det første kjøretøyet lades fra nettet, og
batteriet leverer strøm til motoren via en elektronisk omformer. I
denne kjeden er det noen små men uunngåelige energitap.
Energikjeden for det hydrogendrevne kjøretøyet er mer komplisert:
Først bruker man strøm for å lage hydrogen via elektrolyse av vann. Så
komprimerer man hydrogenet til meget høyt trykk (hydrogengass er så
tynn at man må komprimere den kraftig for å få med nok i en tank).
Hydrogenet brukes så i kjøretøyets brenselscelle. Da lages elektrisk
strøm, som igjen via en omformer driver en elektrisk motor. Tapene
gjennom alle trinn i hydrogen-alternativet er så store at det trengs
mer enn tre ganger så mye primærenergi for å gi den samme
mengde energi ut til kjøretøyets hjul, som med batteri-alternativet.
Dette er en så dramatisk forskjell at man for lengst burde forkastet
hydrogen-bilen!
Nå skal det nevnes at batterier for el-kjøretøyer fortsatt er tunge og
store, og gir mindre enn ønskelig rekkevidde. Men de forbedres stadig.
Den siste versjonen av den norske el-bilen Think får tre ganger
større rekkevidde med en ny type batteri: ca. 17 mil.
En annen svakhet med batteri er at det krever tid å lade det opp
(flere timer). Men dette kan løses forholdsvis enkelt ved at man
utvider noen av dagens bensinstasjoner til "batteristasjoner", hvor
man kjapt bytter batteri i biler som er tilrettelagt for det. Og nye
batterier er utviklet med ladetider i størrelsesorden minutter.
2. Man må tilstrebe løsninger hvor infrastrukturen for transport og
distribusjon av energi er billig, og mest mulig til stede allerede. Å
transportere og levere energi som elektrisk strøm er fullstendig
overlegent: Elforsynings-nettene finnes allerede, helt fram til den
enkelte bolig og bedrift. Og om natta har nettet mer enn nok ledig
effekt-kapasitet til å lade batterier. Infrastrukturen for transport
og lagring av hydrogen derimot, finnes overhodet ikke i dag. Et
omfattende nett av svært dyre og plasskrevende tanker, rørledninger og
pumpestasjoner må bygges. Energitapene ved komprimering, nedkjøling,
pumping og transport av hydrogen i rør er også større enn tapene i høyspentlinjer. (mer stoff om dette finner du her)
Konklusjonen blir: batterier og elektrisk forsyningsnett er
hydrogen fullstendig overlegent. Disse betraktningene er helt
fraværende i regjeringas Handlingsplan for Hydrogen. Og Hydro, Statoil
med flere bruker millioner på noen fyllestasjoner for hydrogen på
strekningen Oslo - Stavanger. Bilindustrien bruker hundrevis av
millioner på hydrogenbaserte demonstrasjonsbiler. For meg blir dette
bare forståelig som markedsførings-"hype", slik at industrien kan
få framstå som miljøvennlig mens den driver business as usual: selger
olje, gass og stadig fler dieselspyende "SUV"-er.
For politikerne, som ikke har peiling, har hydrogen blitt en miljø-pop-greie.
Miljøorganisasjoner som Zero og Bellona deltar med liv og lyst i
vekkelsen. Dette kan ikke være av faglige grunner. Er det fordi det er
der man for tida finner pengene og velviljen?
Dette spørsmålet er det naturlig å stille til miljøene ved NTNU og SINTEF
også. Vanligvis pleier ikke ingeniører å se en annen vei når naturlover
gjør seg gjeldende. I dette tilfellet ser det dessverre for meg ut som at den
påfallende stillheten skyldes at det finnes så mye forskningspenger
knyttet til slikt som har det moteriktige ordet "hydrogen" i seg.
Trond Andresen
teknisk kybernetikk |