MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Fransk suksess for økobil fra NTNU (26.5.08, 16:28)

85 meter, så var det stopp. Det åpnet ikke bra for NTNU-studentenes hydrogenbil i Shell Eco-marathon. Men så gikk alt så meget bedre.

- Vi har satt oss som mål å vinne hele greia. Og vi vil slå rekorden på 810 km per liter drivstoff som tilsvarer én liter bensin.

SPENT OG OPTIMIST:Et mislykket førsteheat til tross - Bjørn Hembre og resten av NTNU-laget pure choice tror på seier før forsøk nummer to.
Foto: Kenneth Stoltz / Universitetsavisa
Maratonarrangement
Ordene tilhører Bjørn Hembre, sisteårsstudent på industriell design, som var optimist da Universitetsavisa traff ham i paddocken på motorsportsenteret Nogaro, noen mil inn i landet på den franske siden av Pyrenéene.

Her var 206 biler fra 22 land samlet i helgen for å konkurrere om å lage den mest drivstoffgjerrige bilen i konkurransen Shell Eco-marathon.

Målet med arrangementet, som antakeligvis koster Shell titalls millioner kroner, er ifølge oljegiganten å inspirere unge designere og ingeniører fra hele verden til å utvikle nye, bærekraftige transportløsninger. Og naturligvis også, kunne man føye til, å bidra til både omdømmebygging og rekruttering til Shell.

Selskapets konkurranse om å konstruere verdens mest drivstoffgjerrige bil går helt tilbake til 1939, og har siden 1985 blitt avholdt årlig under navnet Shell Eco-marathon.

En tredel årets drøyt 2000 deltakerne var elever på ungdomsskoler og videregående skoler. Resten kom fra universiteter og høyskoler.

Det deltok biler i to klasser: prototyper og Urban Concept. Det var dessuten konkurranse i fire drivstoffkategorier: bensin (114 lag), diesel (18 lag), LPG (9 lag) og alternativ energi (65 lag). Som alternativ energi regnes bl.a. biodrivstoff, solceller og hydrogen.

KONSENTRASJONSPRØVE:Sjåfør Line Pedersen forbereder seg på et hardt løp inne i en glovarm bil. Teamet måtte bore ekstra luftehull i frontruta minutter før start. Likevel ble det så svett i kupeen at det vanskeliggjorde sikten.
Foto: Kenneth Stoltz / Universitetsavisa
Det enkle er ofte det beste
Det var i sistnevnte kategori NTNU-bilen pure choice konkurrerte. Den futuristiske doningen drives fremover av en canadisk hydrogen brenselcelle av typen NEXA med en ytelse på 1,2 kW, eller i underkant av to hestekrefter.

Bak brenselcellen ligger hydrogentanken, og en obligatorisk brannvegg skiller førerdelen fra motorrommet.

Både felger og bærestruktur er av karbonfiber, og rattet veier omtrent det samme som en tom melkekartong. Hele styresystemet veier knapt ett kilo.

- Vi har fokusert på å holde det enkelt. Da er det mindre som kan gå i stykker, og det holder vekta nede, forklarte Hembre første løpsdag.

Og pure choice veier i underkant av 75 kilo – det var lettest i klassen i Nogaro. Sjåføren – eller piloten, om man skal bruke Formel 1-terminologi – var heller ingen tungvekter i fysisk forstand. Vektnåla stoppet på nøyaktig 50 kilo for Line Johanne Pedersen - identisk med minimumsvekta, og altså ikke et gram for lite, om man skulle unngå straffeballast i bilen.

RUNDE TO: pure choice kommer vel av gårde og gjennomfører løpsopplegget til punkt og prikke.
Foto: Søren Svendsen / Shell
Omfattende regelverk
Hele 28 sider fullpakket med regler og tekniske spesifikasjoner måtte følges for farkostene som deltok i den mest prestisjetunge konkurransen, Urban Concept.

For det første var det påbudt med fire hjul. Dernest måtte bilen være minst 2,50 meter lang, én meter høy og 1,20 bred. 180 kilo var maksvekt, og heatene måtte gjennomføres på 54 minutter med en gjennomsnittsfart på minst 25 km/t for å telle med i konkurransen, der det beste løpet av tre heat ble tellende.

Nervepirrende start
- Luftmotstanden kvadreres i forhold til farten. Det betyr at det er fire ganger så høy luftmotstand ved 40 km/t, sammenlignet med om vi kjører i 20 km/t, forklarte Hembre, som avslørte at løpsopplegget for NTNU-bilen var å forsøke å holde en gjennomsnittsfart på nettopp 25 km/t.

Men om NTNU-gjengen hadde det klart i teorien, gikk det ikke helt som planlagt i første heat. Etter bare 85 meter var det full stopp, da en sikring nektet å samarbeide.

Litt nerver begynte å melde seg for de tretten studentene i gruppa, som gjerne skulle ha fått prøvekjørt doningen mer før selve løpet.

RESULTATET etter andre heat bekjentgjøres, og jubelen slippes løs. NRK-teamet i bakgrunnen, som har fulgt studentene siden januar, sikrer seg gode TV-bilder.
Foto: Søren Svendsen / Shell
Snipp, snapp, snute – med lykkelig slutt
Andre heat gikk bedre, ja, så bra at pure choice ble nest beste bil med 703 kilometer på mengden drivstoff som svarer til én liter bensin.

Bare de nederlandske fjorårsvinnerne fra De Haagske Hogeschool tuktet NTNU. Vinnerne satte ny rekord med 848 km/l med en modifisert utgave av bilen de vant Shell Eco-Marathon med i 2007.

Under lørdagens tredje og siste heat var forholdene på en regnvåt bane langt fra optimale med tanke på å gå forbi hydrogenbilen fra Haag.

Men sjåfør Line Pedersen gjorde et ærlig forsøk, og teamet maktet å forbedre ytelsen til 729 km/l. Det var likevel ikke nok til å slå de suverene nederlenderne, som ble målt til et drivstofforbruk på 789 km/l.

Sølv var likevel langt fra noe nederlag for de entusiastiske NTNU-erne:

- Ingen har noensinne gjort det så bra som oss i første forsøk i denne konkurransen, så vi er storfornøyde – og jeg vet vi har mer å gå på, fortalte en oppglødd Bjørn Hembre, som måtte håndtere en lang rekke spørsmål fra det massive presseoppbudet som stilte til start på Nogaro.

I tillegg til det imponerende resultatet på banen gikk laget seirende ut av kampen om to av juryens spesialpriser, for sitt gjennomførte opplegg med både sikkerhet og kommunikasjon.

Økobildiplom venter
Innen 9. juni skal det svært tverrfaglige pure choice-teamet levere diplomoppgaver basert på arbeidet med økobilen innenfor sine respektive fag, som spenner fra energi og miljø, produktutvikling og prosjektledelse, til strømningsteknikk og forskjellige retninger innenfor materialteknologi.

Etter dette håper de å få vise fram bilen i ulike sammenhenger, blant annet på Technoport til høsten.

Av Kenneth Stoltz

Full resultatliste Shell Eco-Marathon
 Se bildeserie