LESERBREV Olav Bolland: Svar til Tor G. Syvertsen: Nytt slagord?
(28.7.08, 12:35)
Hensikten med reklame blir ofte misforstått. Reklame er noen ganger en bred og dekkende omtale av en bedrifts/organisasjons aktivitet. De fleste NTNU-professorer ville nok lage en NTNU-reklame på denne måten. Ofte er reklamens utforming veldig smal i forhold til produktet eller bedriften det reklameres for, og noen ganger kan det virke som reklamen handler om noe annet enn selve produktet/bedriften. Dette gjøres med hensikt for på en effektiv måte å knytte noe positivt til produktet/bedriften, og dette "positive" har ikke nødvendigvis noe direkte med produktet/bedriften å gjøre. Dette gir til en viss grad en ubevisst føring hos reklamemottageren når et valg skal tas. De fleste har gremmet seg over "dumme" reklamer for tannkrem og sjampo. Den typen reklamer viser seg effektiv, selv hos de som mener de ikke lar seg påvirke av reklame.
Valg av studiested gjøres av de fleste med lite informasjonsgrunnlag, og da kan en positiv assosiasjon gjøre at NTNU velges. NTNU er også avhengig av sponsing fra næringslivet, og i så måte er Tour de France et fornuftig sted å reklamere. Tour de France er i mine øyne en av de mest utfordrende idrettsarrangement som finnes, i en idrett med veldig høy menneskelig yteevne, og høyt taktisk og teknologisk nivå. Slik sett passer det godt, mener jeg, til ånden i NTNUs målsettinger. I tillegg er NTNU et "ungt" varemerke som trenger utvikling som sådant.
Olav Bolland
Professor
Institutt for energi- og prosessteknikk |