LESERBREV Terje Kristoffer Lien: Reklame, på hvilken måte?
(4.8.08, 13:51)
Reklame er en god ting, mener mange, det gir en synlighet i omverdenen. Og NTNU trenger synlighet i en stadig mer reklamebelastet verden. Men NTNUs ledelse bør allikvel se på hva slags reklame som brukes og hvor det reklameres. Som Jørg Høyland og Tor G. Syvertsen poengterer, så er tiden for Tour de France ikke akkurat den beste for å påvirke de som tenker på å velge studiested. De som har søkt opptak til kommende studieår, har allerede valgt, og neste års søkere har vel ikke begynt å tenke så alvorlig ennå. Tidmessig virker derfor sponsingen av Tour de France ganske uhensikstmessig.
Jeg er også meget enig i at assosiasjonene med de uheldige sidene med doping i ved Tor de France ikke umiddelbart gir gode effekter for NTNU. La oss videre se på hvem som ser på sendingene fra Tour de France. Det store flertall er nok ikke av de som er spesielt interessert i virksomheten ved NTNU, verken som studenter eller potensielle oppdragsgivere for forskning. Derfor vil vel en merkevarebygging gjennom et slikt program ha langt mindre verdi for NTNU enn for et firma som selger varer til "hele" befolkningen som vi ser flere av.
Skal NTNU bruke penger på TV-reklame, burde det være mye mer målrettet. Da er det vel et par program på NRK1 som utmerker seg: "Newton" og "Schrødingers katt". Her ville en NTNU-sponsing være mye mer velplassert. Og det kunne kanskje gi en god merkevarebyggig blant alle unge potensielle universitetstudenter som har spesiell interesse for naturvitenskap og teknikk. La oss få se NTNUs meget beskjedne reklamemidler (som det blir hevdet fra administrasjonen) anvendt her dersom det skal anvendes noen penger til generell TV-profilering. Forøvrig tror jeg mer direkte påvirkning er den beste profilering. Derfor er også Bernt M. Førres tanker om at alle studieretninger bør være med på jentedagen en god tanke.
Terje K. Lien
Professor
Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk |