LESERBREV Christian Fossen: Derfor sponser vi sendinger på TV 2
(4.8.08, 15:50)
Det pågår i øyeblikket en diskusjon om profilering og markedsføring av NTNU. Det er en viktig diskusjon. La meg forklare litt om hvordan Informasjonsavdelingen ser på saken.
Ved NTNU jobbes det målrettet med markedskommunikasjon på flere arenaer. Tiltak som skal øke rekrutteringen av studenter til NTNU besørges av Studieavdelingen. Det som kalles «omdømmebygging og profilering» av universitetet, styres av Informasjonsavdelingen og er ikke spesielt rettet mot studentene. Det gjelder også for sommerens profileringskampanje.
Totalt bruker Studieavdelingen og Informasjonsavdelingen i år rundt 11 millioner kroner på ulike markedsføringstiltak av universitetet. NTNUs totalbudsjett er på rundt 4 milliarder kroner.
TV-sponsing tilsvarer fire helsider i Dagbladet
Som en del av arbeidet med omdømmebygging og profilering, har Informasjonsavdelingen de siste to årene kjørt en profilerende kampanje i sommermånedene. Årets kampanje har totalt kostet i underkant av én million kroner. Selve TV-sponsingen har kostet 500.000. Samlet ga sponsingen rundt 500 visninger på TV (én helside i Dagbladet koster til sammenligning 121.200 kroner). For fjorårets kampanje, som vi i år bygger videre på, ble NTNU nominert til Robert Millar-prisen som årets beste markedsfører, av Trondheim Markedsforening.
Fremragende – men vet alle det?
NTNU står på fire grunnpillarer: utdanning, forskning, næringsliv og nyskaping, og formidling. Vi har som mål å være et av verdens fremste universitet innen 2020. Dette innebærer at det jobbes fokusert med å styrke kvaliteten på forskningen og utdanningen ved NTNU. Det innebærer også økt fokus på forskningsformidling, nyskaping og NTNUs samfunnsrolle. Profilerings¬kampanjen er med på å skape synlighet rundt disse temaene. NTNU er på mange områder et fremragende universitet, men vi må også fortelle det til andre.
Mediearbeid gir resultater
NTNU er en ganske ny konstruksjon, og det er fremdeles mange som sier «NTH og Universitetet i Trondheim», når de mener NTNU. Dette skal profileringsarbeidet hjelpe til å rette opp. Vi gjør dette bl.a. ved å fortelle suksesshistorier fra NTNU på vårt kampanjenettsted, og ved å bruke disse historiene opp mot pressen og i annen kommunikasjon. Målinger viste at det ga gode resultater for universitetet og vår virksomhet i fjor, og arbeidet fortsetter i år. Vi har registrert mange positive oppslag i mediene i løpet av kampanjeperioden.
Sponsing synliggjør
Sponsing har en annen funksjon enn tradisjonell TV-reklame. Sponsingen fungerer når den synliggjøres for målgruppene og samfunnet ved eksponering av logo på idrettsdrakter og arenaer, på TV-skjermen og gjennom alminnelig medieeksponering. Forklaringen ligger i assosiasjonene: Målet er å skape en kobling til populære arrangementer, stjerner og begivenheter med organisasjonene som eksponeres og som dermed etterlater positive spor i erindringen. Dette gjør sponsing til et mye brukt verktøy i omdømmebygging og profilering.
I år valgte vi, i tillegg til andre aktiviteter, å sponse TV2s sendinger fra et av verdens mest populære idrettsarrangement, Tour de France. Målinger fra de siste årene viser at over 60 prosent av Norges befolkning over 12 år følger disse sendingene. Dette tilsvarer mer enn 2,3 millioner mennesker. Sponsingen har særlig vært rettet mot næringslivet og allmennheten. Samtidig som vi ønsket at NTNU skulle være synlig, har vi villet bygge kunnskap om merkevaren gjennom NTNUs fremragende forskningsresultater. Dette er posisjonering i markedet vårt.
Tour de France har relevans
Sponsing har en NTNU-relevans gjennom at Atle Kvålsvoll (Thor Hushovds personlige trener) er tilknyttet toppidrettstrenerutdanningen ved NTNU, i tillegg til at Kvålsvoll og Hushovd har jobbet med Hushovds «tråkk» og sittestilling på NTNU (blant annet i vår vindtunnel). I tillegg til kontakt med mediene, har vi jobbet videre med kampanjenettstedet, som forteller denne og flere historier fra NTNU.
Det har blitt stilt spørsmål til valg av TV-sendingene rundt Tour de France som objekt for sponsing. Dette er selvsagt en problemstilling vi vurderte nøye på forhånd. Dessverre har alle store idrettsarrangement også sine juksemakere. Heldigvis blir kontrollene bedre og bedre slik at det store flertallet av seriøse, ærlige idrettsfolk kan kappes i ærlig dyst slik tilfellet også var under årets Tour de France. Det er disse NTNU vil assosieres med.
Positiv oppmerksomhet
Alt i alt ser årets kampanje ut til å gi mye oppmerksomhet, først og fremst positiv. Vi håper og tror at arbeidet med å profilere NTNU mot bredere målgrupper enn kun studenter vil gi effekt. Vi tenker da på økt samarbeid med næringslivet, gjøre NTNUs studenter mer attraktive hos bedriftene, bedre ekstern finansiering, bedre politiske vilkår for NTNU og skape et positivt omdømme hos allmennheten og universitetets interessegrupper.
Christian Fossen
Informasjonssjef |