MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Leserbrev i UA utløste mediestorm (25.7.08, 14:49)

Professor Tor G. Syvertsen utropte NTNU til "Det sløsende universitet" i et leserbrev i UA. Saken har siden gått som en farsott i mediene.

I leserbrevet, som ble publisert i Universitetsavisa 10. juli under tittelen ”Nytt slagord?”, rettet Syvertsen skytset mot NTNUs bruk av reklamemidler, og især sponsingen av Tour de France-sendingene på TV 2. Samtidig foreslo han at NTNUs nåværende – og høyst omdiskuterte – slagord, ”Det skapende universitet”, byttes ut med et nytt: ”Det sløsende universitet”.

BØR BYTTE UT SLAGORDET?: Bør NTNU slutte å kalle seg "Det skapende universitet" og heller trå til med "Det sløsende universitet"?
Syvertsens poeng var at NTNU pøser ut reklamekroner, mens undervisningen og forskningen nedprioriteres økonomisk.

Klassekampen plukket opp saken
Syvertsens leserbrev ble åpenbart lest av journalister i andre medier. 19. juli laget Klassekampen en større sak med tittelen ”NTNU sponser TV2”. Her ble Syvertsen intervjuet og direktør for organisasjon og informasjon Trond Singsaas ble avkrevd svar på spørsmålet om dette egentlig er vel anvendte penger. Kommentarer fra andre relevante personer var også innhentet. Nylig avgått universitetsstyrerepresentant for UiO Thomas Tallaksen støttet Syvertsens syn:

- Ser vi på sektoren under ett er dette sløsing med penger. Reklamesatsingen truer også tanken om breddeuniversitetet, siden de fleste reklamekampanjene dreier seg om å spisse et budskap, det vil si markedsføre lærestedet som landets beste på noen få områder. Da blir universitetene presset til å kutte i småfagene, slik vi allerede ser på UiO, sa Tallaksen til Klassekampen.

NTB kommer på banen
Etter oppslaget i Klassekampen ble saken plukket opp av NTB, som produserte en sak basert på avisas oppslag og sendte denne ut til sine mange medieabonnenter. Hegnar Online kastet seg på med overskriften ”- NTNU er ute å sykle”. Også VG Nett, Sportsanalyse.no, P4 og er rekke andre medier gjenga NTB-saken.

Dagen etter var turen kommet til E24, som under overskriften ”Det sløsende universitetet" siterte flere passasjer fra Syvertsens leserbrev i Universitetsavisa, samt store deler av Klassekampens artikkel.

22. juli ble Syvertsen oppringt av NRKs Dagsnytt 18, som ville ha ham til intervju om NTNUs bruk av reklamepenger. Syvertsen kunne ikke stille selv, men sendte kollega Trond Andresen, som stilte sammen med politisk rådgiver Kyrre Lekve og rektor Trond Blindheim fra Markedshøyskolen i Oslo.

Flere saker i Adressa
Adresseavisen har fått flere saker ut av Syvertsens utspill. Etter først å ha sakset fra Klassekampen, slo de mandag 22. juli til med en større sak med tittelen ”NTNU slaktes for sykkelsponsing”. Her kom, foruten Syvertsen, en rekke andre personer til orde.

Professor Torstein Vik ved Det medisinske fakultet støttet Syvertsens syn, og mente NTNU ikke utnytter sine egne kreative ressurser:

– Jeg reagerte både på cowboy- og eksorsisten-reklamene. Vi bør heller skape mer blest rundt de tingene vi faktisk gjør, som for eksempel hydrogenbilen som deltok i Shell Eco-marathon, sier Vik. Med tanke på at NTNU har fag som medieproduksjon, musikk og teknologi så burde NTNU ha laget sin egen reklamefilm. Studenter er jo ekstremt kreative, og det ville ikke kostet så mye. Og dersom vi hadde laget vår egen reklame, så ville også det vært god reklame, slo Vik fast til Adresseavisen.

Geir Bjørlo i Geelmuyden Kiese hevdet på sin side til samme avis at tv-reklame ikke har noen effekt i å bygge en merkevare:

– Det er litt synd at de kaster penger ut av vinduet, de har jo mye bra å vise frem. De burde heller satse på å publisere flere forskningsartikler, rådet Bjørlo Adressas lesere.

For balansens skyld kjørte Adresseavisen dagen etter en sak hvor informasjonssjef Christian Fossen og studiedirektør Anne Rossvoll ved NTNU fikk anledning til å forsvare TV-sponsingen. Mens Fossen fremhevet at NTNU er i en konkurransesituasjon og at sponsingen av Tour de France-sendingene er en billig og god måte å gjøre NTNU kjent på, slo Rossvoll fast at direkte kontakt fungerer best.

- Slå til i agurksesongen!
Det kan også nevnes at et søk på ”det sløsende universitet” i Google gir 109 treff pr. 24. juli. Og ja – alle treffene handler om NTNU.

Selv er Syvertsen overveldet over all medieinteressen leserbrevet hans har utløst.

- Universitetsavisa har gjennomslagskraft, i alle fall i agurksesongen, konstaterer Syvertsen overfor Universitetsavisa.

Syvertsen har også gjort seg noen refleksjoner over hva som skal til for å få gjennomslag for meningene sine, som han velvillig deler med UAs lesere:

1. Velg tidspunkt med omhu; agurksesongen er best
2. Kvess budskapet slik at det kan bli litt kontroversielt
3. Ta gjerne kontakt med sommervikarer i mediene
4. Hold hodet klart og stol på dine kolleger

Ha en fortsatt god sommer!

Tekst: Audhild Skoglund