Infos Tour de Force
(20.8.08, 12:32) Infoavdelinga fikk juling for Tour de France-sponsing, men kommer nå grusomt tilbake. – Måling fjerner all tvil: Kampanjen har styrket NTNU, konstaterer Christian Fossen. NTNU fikk mye pepper i sommer for sin sponsing av sommerens Tour de France. Infoavdelinga, som hadde ansvaret for profileringskampanjen, ble beskyldt for nærmest å kaste pengene ut av vinduet. ”Sløsing” var karakteristikken som gikk igjen. NTNU burde heller bruke pengene på å profilere egen forskning, var omkvedet.
Nå har man målt effekten av profileringskampanjen. Tallene viser at NTNU, etter årets kampanje, har en såkalt uhjulpet kjennskap på 59 prosent. I fjor var den på 39 prosent. For fire år siden hadde NTNU en uhjulpet kjennskap på 25 prosent. Selve kampanjen løftet det hele fra 50 til 59 prosent.
Uhjulpet kjennskap vil si at respondentene i undersøkelsen blir spurt om de kan nevne universitet i Norge, og dersom de svarer NTNU, så blir det registrert.
Tilfreds infosjef
|
NTNU MER KJENT: Christian Fossen, for anledningen iført T-skjorte fra NTNUs profileringskampanje, smiler over evalueringen som viser at kjennskapen til NTNU har økt. Foto: Tore Oksholen. |
Informasjonssjef Christian Fossen uttrykker stor tilfredshet over de ferske tallene. De viser at ved siden av fremragende forskning og undervisning og nyskaping, har profileringskampanjen fungert i å bygge merkevaren NTNU.
- Man ser en tydelig effekt av selve kampanjen. Vi har fått mye ut av forholdsvis beskjedne midler.
En halv million til TV-sponsing
Profileringskampanjen i år besto for en vesentlig del av sponsing av TV2s Tour de France-sendinger. Denne sponsingen kostet en halv million kroner. Det i første rekke denne sponsingen kritikerne karakteriserte som sløsing. Fossen mener de ferske måleresultatene viser at kritikken er grunnløs.
- Vi fikk mellom 400 og 500 visninger av sponsorvignetten knyttet til de sendingene, og med disse nye tallene ser vi at effekten har vært stor.
Info som merkevarebyggere
- Men er merkevarebygging noe informasjonsavdelinga ved et universitet bør drive med? NTNU er ikke en kommersiell bedrift men et sted som produserer kunnskap og innsikt?
- Men et universitet er også avhengig av å være kjent i offentligheten. Det var tidligere rektor Emil Spjøtvoll som sa det slik: ”Viser vi oss ikke fram på en rekke ulike måter, risikerer vi å bli sittende mutters alene, uten utstyr, uten studenter, uten penger og uten venner.” Det synes jeg er presist formulert.
- Men du er ikke redd for at slike profileringskampanjer bidrar til å øke kommersialiseringen av NTNU?
- Jeg kan ikke skjønne at det å fortelle at vi finns og gjør dyktig arbeid skal være uttrykk for kommersialisering.
- Saklig kritikk bra
- Er det noe i sommerens ”tour de critique” som har opprørt deg?
- Diskusjon er bra, og vi er gjerne med på en kritisk diskusjon omkring hva vi gjør. Men det må skje på et saklig grunnlag, og med rett fakta. Jeg oppfatter at både vi som har drevet denne kampanjen og de fleste av våre kritikere har som utgangspunkt at vi vil det beste for NTNU. Så får vi diskutere hvordan vi når målet. Der bør saklig uenighet være tillatt.
- Vi er på vei
- Når inntar NTNU den gule ledertrøya som Norges mest populære universitet?
- Vi vet at av de 10 prosent beste hjernene i Norge så søker 60 prosent seg til NTNU. Oppturen fortsetter. Så vi er på vei, sier informasjonssjef Christian Fossen.
Tekst og foto: Tore Oksholen Oppsummering av sommerens debatt
|