MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Kristian Mjøen: Arrogante APere og billige politiske poenger (12.9.08, 08:59)

Først av alt, jeg er for dyrere bensin, bompenger og kollektivfelt. Jeg er også for satsing på kollektivfelt og bedre infrastruktur for sykkel. Men først og fremst er jeg for at man bruker hodet, gjør ting i riktig rekkefølge, og ikke kapper av seg hodet når man skal barbere seg, slik Tore O. Sandvik og resten av pampene i AP har dragning mot.

Selv bor jeg ca 15 km nord for byen, og har vekslet mellom å bruke bil, buss og sykkel til min arbeidsplass i sentrum. Noen ganger faktisk også taxi. Når vi kjørte anstrengte vi oss for å være flere i bilen for å kunne bruke 2+ felt. De deler av året da sykkelstiene ikke var for dårlig vedlikeholdt / glatte var sykkel tingen. Men flerbruk var altså vår tilnærming.

Det var definitivt trafikktopper inn til Trondheim tidligere, men det fremstår som historieforfalskning for meg at vi hadde et så stort rushproblem som enkelte vil ha det til. Sammenlignet med hva da, i så fall? Og jeg merker ingen betydelig forskjell på den tiden jeg bruker til og fra jobb med buss nå, i forhold til tidligere. Bil går åpenbart litt senere, siden veikapasiteten utnyttes bare 50% hele døgnet. Nå står man faktisk i kø sent på kvelden og midt på dagen også.

Det siste halve året har vi fått flere gode grunner til å holde oss unna bussen. Prissjokket som kom i januar gav ikke noe signal om at det skulle bli bra å ta buss. Med de nye T-kortene har team trafikk faktisk sneket inn nok en prisøknin gjennom å snikheve prisen på klippekort. Dette virker rart når all adminsitrasjon av kortet nå faktisk gjøres av kundene selv?!

Denne sommeren har man som vanlig, i kombinasjon med å endre mulighetene for personbilbruk, kuttet kraftig i kollektivtilbudet. Om man så klarer å bruke buss om vinteren, er det rudimentære tilbudet som finnes om sommeren alt annet enn en invitasjon til å lære opp folk til at buss er et alternativ, hele året. Man må fatisk ha bil i nesten 2 måneder, gitt at de fleste av oss har bare ca 3 uker sommerferie, samtidig som Team trafikk har et mye lenger sommerprogram. Kanskje noen med større kompetanse på forbrukerpsykologi kan si noe om hvor smart det er å gjøre dette når man ser året under ett? Hva betyr det for adferden vår å vite at tilbudet bryter sammen hver sommer? Må man kanskje finne seg i at det er mindre belegg i sommerukene?

Men mitt kanskje viktigste poeng, og tilbake til tanken om at det er greit å iverksette tiltak i miljøvennlig retning, er at det går an å kombinere mer. Hvis det ikke fungerer med 2+ felt, hvorfor ikke prøve med 3+, slik Bergen gjør? Hvis det er slik at biler forurenser mer når de står i kø, kan man ikke da la kollektivfeltene være kollektivfelter i rushtiden, slik at trafikken flyter resten av døgnet? Gitt at det er vanskelig å se for seg at kollektivtilbudet er godt nok overalt, hele tiden, kan man ikke tilby ryddige parkeringsforhold ved innkjørselsårene, med høyfrekvent kollektivskyss inn til sentrum, der transporten er gratis, men man f.eks. betaler en parkeringsavgift slik man ville gjort inne i byen uansett. Det viktigste er at man ikke må sitte med en stor tabell for å planlegge når man skal kjøre for å treffe en buss.

Grunnen til at dette ikke skjer, tror jeg, er at arrogante politikere i AP kjenner ingen annen sannhet enn sin egen. De skal tvinge folk til å se lyset, og det føres en argumentasjon av typen: "bare hør på oss, så skjønner du til slutt at dette er best for deg". Det eneste jeg ser er at det er en utydelig miljøprofil, utydelig transportprofil, utydelig næringsprofil og en arroganse i forhold til at folk bor og lever forskjellig i dette landet. Det var også ganske fornøyelig, og symptomatisk¨, å se at ordføreren selv var for travel og viktig til å ta bussen. For det er vel ingen andre som flytter seg mellom møter og antrekk i løpet av en dag enn ordføreren. Arroganse vil alltid være arroganse. Hvis Trondheim vokser, så har det lite med Tore O Sandvik å gjøre.

Kristian Mjøen

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv