MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NTNU-tips ble sommerens Dagbla’-slager (6.10.08, 11:58)

”NTNU-forskere har knekt koden.” Oppslaget om treningstips i forbindelse med NTNUs sponsing av Tour de France ble en opplagsvinner for Dagbladet.

- Oppslaget viser det vi for så vidt vet: Forskningsstoff selger aviser, sier kveldsredaktør Terje Myklevoll i Dagbladet.

Dagbladets førsteside 2. juli i år.
Myklevoll hadde ansvaret da Dagbladet valgte å kjøre en sak om forskningen som Jan Hoff og Jan Helgerud ved Idrettsfysiologi, Det medisinske fakultet ved NTNU, har gjort på hvilke former for kondisjonstrening som gir best effekt. De to forskerne konkluderer med at intervalltrening er det eneste som nytter.

"Idretts-NTNU"
Dagbladet grep tak i Hoff og Helgeruds treningstips som et ledd i NTNU Infos sponsing av Tour de France, hvor man forsøkte å få ”Idretts-NTNU” på medias dagsorden. Dette initiativet ble utsatt for til dels krass kritikk fra enkelte vitenskapelig ansatte, som mente det var en håpløs pengebruk.

- Jeg har ikke de eksakte tallene i hodet, men jeg mener bestemt at dette oppslaget var det som solgte flest aviser i løpet av denne sommeren, sier Myklevoll.

Skepsis
Han forteller at man møtte en del intern skepsis i forkant.

- Vi var ikke i tvil om at vi hadde en god sak, men noen fryktet at saken var for smal til å bruke som bærende oppslag.

Myklevoll sier at dette er noe man kommer jevnlig tilbake til på de store planleggingsmøtene: Man vil satse mer på forskning.

- Så ser vi at det blir vanskelig å få det til i de daglige prioriteringene. Men vi ser at spesielt de yngre reporterne som jobber i nettredaksjonen vår, er flinke til å snappe opp aktuell forskning og lage gode saker ut av den, sier kveldsredaktør Terje Myklevoll.

- Oppmuntrende
- Dette var oppmuntrende, er infosjef Christian Fossens umiddelbare reaksjon.

- Universitetet produserer kunnskap som er viktig for folks liv, og da er det svært hyggelig å konstatere at avisene selger på å skrive om hva vi driver med.

Av Tore Oksholen