NTNU-tips ble sommerens Dagbla’-slager
(6.10.08, 11:58) ”NTNU-forskere har knekt koden.” Oppslaget om treningstips i forbindelse med NTNUs sponsing av Tour de France ble en opplagsvinner for Dagbladet. - Oppslaget viser det vi for så vidt vet: Forskningsstoff selger aviser, sier kveldsredaktør Terje Myklevoll i Dagbladet.
|
Dagbladets førsteside 2. juli i år. |
Myklevoll hadde ansvaret da Dagbladet valgte å kjøre en sak om forskningen som Jan Hoff og Jan Helgerud ved Idrettsfysiologi, Det medisinske fakultet ved NTNU, har gjort på hvilke former for kondisjonstrening som gir best effekt. De to forskerne konkluderer med at intervalltrening er det eneste som nytter.
"Idretts-NTNU"
Dagbladet grep tak i Hoff og Helgeruds treningstips som et ledd i NTNU Infos sponsing av Tour de France, hvor man forsøkte å få ”Idretts-NTNU” på medias dagsorden. Dette initiativet ble utsatt for til dels krass kritikk fra enkelte vitenskapelig ansatte, som mente det var en håpløs pengebruk.
- Jeg har ikke de eksakte tallene i hodet, men jeg mener bestemt at dette oppslaget var det som solgte flest aviser i løpet av denne sommeren, sier Myklevoll.
Skepsis
Han forteller at man møtte en del intern skepsis i forkant.
- Vi var ikke i tvil om at vi hadde en god sak, men noen fryktet at saken var for smal til å bruke som bærende oppslag.
Myklevoll sier at dette er noe man kommer jevnlig tilbake til på de store planleggingsmøtene: Man vil satse mer på forskning.
- Så ser vi at det blir vanskelig å få det til i de daglige prioriteringene. Men vi ser at spesielt de yngre reporterne som jobber i nettredaksjonen vår, er flinke til å snappe opp aktuell forskning og lage gode saker ut av den, sier kveldsredaktør Terje Myklevoll.
- Oppmuntrende
- Dette var oppmuntrende, er infosjef Christian Fossens umiddelbare reaksjon.
- Universitetet produserer kunnskap som er viktig for folks liv, og da er det svært hyggelig å konstatere at avisene selger på å skrive om hva vi driver med.
Av Tore Oksholen |