MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Facebook for narsissister (20.10.08, 15:09)

Facebook-bruken din kan avsløre hvor narsissistisk du er, mener amerikanske forskere.

De amerikanske forskerne Laura E. Buffardi og W. Keith Campbell har i en ny forskningsartikkel undersøkt Facebook-bruk. Ved å benytte et spørreskjema kalt Narcissistic Personality Inventory har de to kartlagt graden av narsissisme hos brukere, skriver Aftenposten.

Ifølge de to har narsissister mange på vennelisten sin, noe som gjør at mange er utsatt for dette selvforherligende folkeslaget.

NTNU-forsker Berit Skog på sin side peker på at nettstedet fort blir en arena for flagging av egen popularitet.

- En konsekvens er at de med få venner, vegrer seg for å melde seg inn. De ønsker ikke å synliggjøre sin minimale omgangskrets i en setting der mange oppfatter antall venner som det ultimate symbolet på popularitet og sosial kompetanse, skriver hun i rapporten "Fra World of Warcraft til YouTube", sitert av samme avis.