MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Forsvaret satser på dataspill (28.10.08, 12:50)

Alt fra avanserte stridsvognsimulatorer til Battlefield 2 brukes i den militære treningen. Nå ønsker forsvaret å samarbeide med studenter ved NTNU.

I militæret har de blant annet brukt Microsoft Flight Simulator X, og de har brukt Battlefield 2 for å gå gjennom deler av det obligatoriske infanteripensumet.

FAKTA

JoinGame
Har utspring ved NTNU og er det største faglige nettverket på dataspill i Norge. Finansieres av NFR og har medlemmer fra 88 ulike institusjoner; universitet, høgskoler, bedrifter og offentlige institusjoner. Nettverket er åpent for alle datainteresserte.
Web: www.joingame.org

- Spillene kan brukes til å trene nettverksamarbeid, simulatorbasert trening, eksperimentere med militærkjøretøy og kampfly, men slike spill har jo sine begrensninger, innleder Svein Martinussen, forsker ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), som var i Trondheim i anledning dataworkshopen Joingame.

Ønsker samarbeid med studenter
- Vi ønsker å utvikle en egen 3D-verden som er relevant i en militær kontekst, og å forske på muligheter for å koble sammen ulike systemer som er gode på ulike ting. Her vil vi gjerne samarbeide med bedrifter og universitet og høyskoler.

- Hva kan universitetene bidra med her?

- Jeg ser for meg et prosjekt hvor 1-2 studenter lager er real time 3D-modellering av et område i Norge, med bygninger som står der de faktisk står i virkeligheten. Så kan de modellere det i en 3D-lab og eksportere det til de plattformene vi bruker.

Oppfordringen er dermed klar til studenter som ønsker seg en ekstern samarbeidspartner.

Virtuell kulturforståelse
Det er dermed mer interessant å kunne skreddersy spillene til sine behov. En mulighet er å kjøpe egne spillmotorer. En annen er å modifisere tilgjengelige spill.

- Det svenske forsvaret bruker spillet Foreign Ground for å trene på kjennskap til Afrikanske byer. De har da modifisert spillet basert på tilbakemeldinger fra svenske soldater utstasjonert i Afrika. Det er ikke et skytespill, men et spill hvor du går rundt og snakker med lokalbefolkingen, forklarer Svein Martinussen.

Forsvarsspill: Lars-Espen Baanerud (f.v.), Inge Murberg og Svein Martinussen ser for seg store muligheter med spillbasert opplæring, og samarbeider gjerne med NTNU-studenter for å få det til. Foto: Thomas Wold
- Flere land bruker spill som går på kulturforståelse for de landene man skal til, bemerker Inge Murberg, som gjerne skulle sett det samme utviklet i Norge. - Er det for eksempel lurt å gå rett bort til en dame i burka å spørre henne om noe, eller skal du henvende deg til de eldste i landsbyen. Slike ting.

Murberg er avdelingsingeniør ved simulatorseksjonen på Rena leir, hvor de har kjøresimulatorer som du blir bilsyk av å sitte i, og skytekino hvor de kan trene på komplekse scenarioer med vanskelige avgjørelser.

- Vi kan bruke dette til å trene på ting som er dyrt å trene på skarpt, for eksempel at bremsene ryker i en stridsvogn, men spilltrening kan aldri erstatte live og skarp trening, understreker han.

Forsvar og industri
Svein Martinussen forteller at i noen land har forsvaret samarbeidet med spillindustrien, slik som med spillet First to Fight.

- US Marines satte av 40 mann som kom rett fra krigssonen i Irak, som samarbeidet med et canadisk spillselskap for å utvikle et realistisk skytespill med førstepersons synsvinkel.

Ut av det kom det to treningsprodukt for US marines, samtidig som det kom et kommersielt spill i hyllene. Australsk forsvar har gjort noe lignende med War Pacific, som brukes for å lære soldatene krigshistorie i stillehavsområdene.

Dialogtrening
Hans forskerkollega ved FFI, Lars Espen Baanerud, forklarer at de ser på hvilke eksisterende teknologier som kan være nyttige i militære sammenhenger. Blant annet bruker de Olive, som er den samme tekniske plattformen som musikkanalen MTV bruker.

- Det er rollespillbasert, og egner seg til trening av samhandlingsmønstre, dialogtrening og trening av kulturforståelse. US Army bruker Olive til å trene personell som skal til Irak, så de kan får en formening om hva som venter dem, og hvordan de kan kommunisere.

Her kan de også gjennomføre virtuelle militære øvelser og operasjoner, spesielt for omgivelser og hendelser som ikke er praktisk tilgjengelig i virkeligheten.

Av: Thomas Wold Forsidebilde: Wikimedia