MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Hvor forsvant dette flyet? (30.10.08, 10:15)

Gamle NTH fikk i 1952 tre fly fra andreverdenskrig i gave. To av dem ble til spiker. Men hva skjedde med Mosquitoen?

Flyentusiast Arvid Staupe ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap har gjort dypdykk i den universitetslokale flyhistorien. To flyskjebner er avdekket, men når det gjelder det tredje flyets endelikt - en De Havilland Mosquito - står han bom fast.

Et slikt fly hadde gamle NTH i sitt eie - de Havilland Mosquito. Illustrasjonsfoto: 1000aircraftphotos.com
Skraphandleren kom
- I 1952 fikk NTH tre fly i gave frå Flyvåpenet; en Spitfire, en Messerschmitt BF 109; og den ettersøkte Mosquitoen. Alle ble stasjonert i hangaren på Lade. Hangaren står der den dag i dag. Men Spiten endte sine dager utenfor Marintek før skraphandleren en dag drog av sted med den. Messerschmitten havnet der kjemiblokkene står i dag. Studentene prøvde å ta seg av den - men en dag kom skraphandleren og hentet den, og. Det var ikke plass til den lengre, sier han.

- Ingen har klart å finne ut av skjebnen til Mosquitoen, den jeg er på jakt etter. Den hadde registreringsnummeret RF.764 reg F-AB, og ble senere kjent under RI-B. Men det er vel nær å tro at skraphandleren en dag kom til den også ..., undrer han seg.

Staupe etterlyser kilder som kan gi svar på hva som skjedde med hva som i dag er et flyhistorisk klenodium.

Bakgrunnen for Flyvåpenets gave var at NTH hadde en flylinje i samarbeid med KTH i Sverige.

Mosquito brant opp
Flyvåpenet brukte blant annet Mosquito-flyene som nattjagere etter Andre verdenskrig. Da disse ble erstattet av en nyere flytype, ble en av to gitt til NTH, mens den siste ble plassert på Kjevik flystasjon. Denne gikk med i en brann noen år senere, ifølge Staupe.

Bakgrunnen for nyfikenheten for akkurat dette gamle flyet er en arbeidskollega av Staupe som skriver bok om utviklingen av radar i norske jagerfly.

Sist sett på Lade
Klas Gjølmesli har flydd som kaptein for Widerøe i 35 år. Han er også mangeårig aktivist i Trondheim flyklubb. Ting kan tyde på at om NTHs Mosquito ikke er helt borte, er den i dag i alle fall sterkt redusert:

- Det siste jeg kjenner til, var fra da flyet stod i hangeren på Lade og folk skar biter av balsa fra flykroppen for modellbygging.

Balsa er en tresort som utmerker seg med en kombinasjon av fleksibilitet og lett vekt, og som derfor ble brukt i flykropper og er et populært byggematerial for modellflyentusiaster.

Gjølmesli mener dette må ha vært en gang på 50-tallet.

Har noen supplerende opplysninger om NTHs gamle flypark, ta kontakt med Universitetsavisa, eller direkte til Arvid Staupe.

Av:Tor H. Monsen (Forsidefoto viser en Mosquito, ikke det omtalte NTH-flyet. Foto: Wikimedia Commons)