MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Vis det, ikke skriv det! (11.11.08, 14:22)

Biologistudentene har ikke bare skriftlig og muntlig eksamen, men også visuell eksamen – i form av en vitenskapelig plakat. Dette har vist seg å være et godt pedagogisk grep. Likevel har ikke tiltaket spredt seg.

VÅPENKAPPLØPET:Professor Arne Moksnes foran et plakattema han selv forsker på: Det evolusjonære våpenkappløpet mellom gjøken og dens ufrivillige vertsfamilier. Foto: Tor H. Monsen
Denne uken stiller studenter på andre året i biologi ut sine populær-faglige plakater i Realfagbygget. Popularisering og formidling for studenter står for en gangs skyld i høysetet.

Ordningen med å grafisk fremstille komplekse faglige sammenhenger har fått gode tilbakemeldinger fra studentene. Mye arbeid i gruppene, men godt faglig utbytte og gode forelesere, forteller studentene om.

Professorer har noe å lære
- Jeg har vært på konferansen med 700-1000 deltakende forskere. Mange av studentarbeidene er langt bedre enn mange av professorenes power point-fremstillinger, sier professor Arne Moksnes, primus motor bak den utradisjonelle metoden.

Overlessede lysark med svære tekstblokker, forstyrrende fargebruk og ulike skrifttyper blandet med lite oppklarende grafer og illustrasjoner ville ikke passert de faglige standardene for biologistudenter på andreåret.

Rene Kinderegget
Å tvinge studentene til å tenke enkelt og kommuniserende på faglig høyt nivå er reine Kinderegget, skal vi tro professor Moksnes.

- Dette er egentlig et pedagogisk grep for å bedre studentenes forståelse av fagstoffet. Man lærer på en helt annen måte ved å jobbe i grupper. Det er også en formidlingskomponent her, stoffet skal også kunne presenteres. ”Learning by doing,” kan vi kalle det, sier biologen.

GRAVIDE HANNER:Det gjelder å bruke blikkfang skal man selge inn forskning populærvitenskapelig. Kreativ bruk av overskrifter og bilder hjelper. Foto: Tor H. Monsen
Ikke bare det. De forskjellige gruppene av teamwork-studenter får utdelt en gitt oppgave av foreleserne. Oppgaver kommer med et lite utvalg av internasjonale vitenskapelige artikler. Pensumet er bevisst laget utilstrekkelig, derfor må studentene selv lære seg å lete opp relevant litteratur i forskningsdatabasene. Artikkelforfatterne er ikke alltid enige med hverandre. På denne måten inkluderer emnet praktiske øvelser i finnekunst og kritisk tenkning.

Emnet på andre året i biologi er obligatorisk for alle. Plakatene og de muntlige presentasjonene av posterne er eksamensrelevant, men teller foreløpig ikke inn i karakteren, opplyser Moksnes.

På slutten av uken kåres det en vinner, basert på det faglige innholdet, hvordan det er presentert visuelt, og på grunnlag av den muntlige presentasjonen av posteren. Presentasjonen fant sted sist mandag.

Gode erfaringer, ingen spredning
- Det første året vi prøvde dette, merket vi en bedring i karakterene. Selv om vi ikke har gjort en helhetlig evaluering, har jeg et sterkt inntrykk av forbedring i forhold til før vi begynte med denne ordningen, sier professoren.

Plakatoppgaven ble i sin tid startet opp med støtte fra NTNU sentralt, som en del av universitetets undervisningsstrategi.