MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

En brosjyre til begjær (18.11.08, 09:20)

”Vi har lyst på deg, kunde!” Med dette reklamestuntet ville NTNU-trykk tenne kundene. I stedet tente likestillingsrådgiveren.

HAR DU LYST, HAR DU LOV?:Ikke i dette tilfelle, mener likestillingsrådgiver og personalsjef ved NTNU. (Navn på mottaker av dette brevet er sladdet. Faksimile.)
Brosjyren ble sendt ut til utvalgte kunder på universitetet som et salgsframstøt for NTNU-trykk sin nye rekrutteringsfolder. Noen reagerte på virkemidlene, og NTNU-trykk har nylig beklaget stuntet overfor kundene.

- Kjønnsdiskriminerende
- Jeg reagerte umiddelbart, sier rådgiver Svandis Benediktsdottir, som er likestillingsrådgiver ved NTNU.

- Jeg synes brosjyren spiller på kjønn, og derfor er kjønnsdiskriminerende. Dette er ikke i tråd med NTNUs likestillingspolitikk.

På forsiden står det: ”Vi har lyst på deg”, etterfulgt av kundens fornavn. Inne i brosjyren skriver NTNU-trykk: ”Da vi har lyst på flere spennende oppdrag – håper vi denne folderen kan tenne deg!”. Dette reagerer Benediktsdottir sterkere på enn på bildet av damebenet på forsiden. Hun har ikke mye sans for de seksuelle hentydningene.

Hun kontaktet umiddelbart personalsjef Arne Hestnes, som igjen kontaktet Leif Lambine som er driftsleder ved NTNU-trykk.

”Spenstig” idé
- Vi hadde selvfølgelig ikke til hensikt å støte noen, derfor har vi også sendt ut en beklagelse til kundene, sier Lambine.

Han synes denne typen reaksjoner er vel puritanske. Ifølge driftslederen har NTNU-trykk fått noen positive tilbakemeldinger. Også seksjonsleder Svein Hugo Andersen viser til noen positive tilbakemeldinger. Blant annet ble idéen til blikkfang omtalt som ”spenstig”.

Lambine synes det var noe merkelig å få telefon fra selveste personalsjefen. Lambine er faglig leder, men formelt er det seksjonssjef Andersen som er overordnet i linjen for NTNU-trykk.

Ifølge Arne Kr. Hestnes tok han kontakt med Teknisk Avdeling og ba Andersen kontakte Lambine.

- Seksjonslederen mente imidlertid det var mest hensiktsmessig at jeg tok denne kontakten siden jeg var oppdatert på likestillingsrådgiverens holdning. Jeg oppfordret ham til å sende en kort orientering/beklagelse til mottakerne. Jeg anser saken for å være avsluttet, sier Hestnes i en kommentar.

Kvinner bak stuntet
For øvrig hører det med til historien at det er to kvinnelige grafikere som står bak ideen.

Benediktsdottir er noe overrasket over det kvinnelige kreative arbeidet.

- Lite gjennomtenkt, mener hun.

For øvrig understreker likestillingsrådgiveren: Om teksten hadde vært den samme, men med tilsvarende bilde av en mann på forsiden, ville hun reagert på samme måte.

Har du synspunkter på denne saken? Send leserbrev til Universitetsavisa

Av:Tor H. Monsen