MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

EU vil lansere ny ranking (24.11.08, 13:45)

Den Europeiske Union vil bruke det neste året på å utvikle et nytt internasjonalt system for å rangere de beste universitetene i verden.

Planen er at de første resultatene fra EU-rangeringen skal tikke inn i 2010.

Initiativet har vært ventet en stund og kommer som et svar på de dårlige resultatene oppnådd av europeiske høyere læresteder på rådende internasjonale rangeringer.

I den siste Jiao Tong (Shanghai)-rangeringen fant man hele 55 USA-universiteter blant de første 100 rangerte. Det tilsvarende tallet for universiteter hjemmehørende i EU var 23, i følge World University News.

Særlig franske og tyske utdanningsmyndigheter har hevdet at dagens rådende rangeringssystemer legger for mye vekt på institusjoners størrelse. Dette favoriserer særskilt anglo-saksiske læresteder, mener de.

Den europeiske metodologien skal bli mer rettferdig, fokusere mer på utdanningskvalitet og skal gjøre det lettere for studenter å foreta objektive valg av lærested ved å sammenligne enkeltinstitutter og programmer.