MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Professorer: - Vi er pengeinnsamlere (12.12.08, 10:29)

En fersk undersøkelse viser et stort gap mellom hvordan professorer opplever sin egen rolle og hva de tror arbeidsgiver forventer av dem.

100 professorer i Storbritannia ble intervjuet i en undersøkelse som ble presentert på en konferanse for Society for Research into Higher Education.

Forskerne vurderte samarbeid med kolleger som deres viktigste rolle som professorer, fulgt av forskningsledelse, å ”være en rollemodell” og å bidra til å opprettholde institusjonens akademiske standard.

Respondentene hadde en annen forståelse av hva de selv oppfattet som at universitetet forventet av dem som professorer. Øverst kom forskningsledelse, deretter deres evne til å generere inntekter for institusjonen.

Forfatteren bak studien – Bruce Macfarlane fra University of Portsmouth – konkluderte med at:

”Professorene representerer en betydelig intellektuell ressurs for institusjonene. På den andre siden er det et klart misforhold mellom hva professorene ser som sin rolle og hvordan de oppfatter forventningene fra arbeidsgivers side.”

Dette melder Times Higher Education på sine nettsider.