Legemiddelfirma produserte tidsskriftartikler
(12.1.09, 12:14) Legemiddelfirmaet Wyeth granskes av den amerikanske kongressen. Firmaet skal selv ha produsert artikler til medisinske tidsskrifter, som så ble signert av anerkjente forskere. Det er den republikanske senatoren Charles E. Grassley som har rettet søkelyset mot den tvilsomme praksisen, ifølge New York Times.
Dokumenter Grassley har fått tak i, viser gangen i saken. Først ble artikler som skulle promovere selskapets farmasøytiske produkter planlagt på et strategimøte. Mulige innsalg av artiklene til tidsskrifter og aktuelle forfattere ble også notert. Deretter ble et firma kalt DesignWrite benyttet til å skrive et utkast til artikkel. En forsker innen feltet ble så kontaktet for å gå gjennom artikkelen og sette sitt navn på den, for så å sende den tilbake til DesignWrite for godkjenning. Forskeren sendte deretter den endelige versjonen til et tidsskrift. Dokumenter som viser de ulike trinnene i prosessen er gjengitt av New York Times.
Den konkrete artikkelen som ghostwriting her er vist for, handler om hormonbehandling av kvinner i overgangsalderen og eventuell fare for utvikling av brystkreft. Artikkelen slår fast at det ikke finnes noen slik dokumentert sammenheng. Ifølge avisen var Wyeth, markedsleder på slike preparater, svært aktive i å selge inn slike artikler til medisinske tidsskrifter i årene før en føderal studie viste at hormonbehandlingen økte faren for brystkreft. Minst en slik artikkel skal være produsert med det farmasøytiske giganten involvert etter at sammenhengen med brystkreft var fastslått. Dokumentasjonen har fremkommet i forbindelse med pasientsøksmål.
Grassley har som medlem av finanskomiteen i Senatet engasjert seg spesielt i uetiske bindinger mellom legemiddelfirmaer og leger, og det er i den forbindelse temaet om planting av reklame i form av tilsynelatende seriøse tidsskriftartikler har kommet opp.
Tidligere i fjor ble en lignende sak avslørt, da med tilknytning til legemiddelfirmaet MerckMerck & Co Inc. Merck inngikk et forlik, hvor de gikk med på å betale 58 millioner dollar for villedende markedsføring av leddgiktmedisinen Vioxx. Legemiddelfirmaet skal ha unnlatt å opplyse om riskioen for bivirkninger med preparatet, som siden ble tatt av markedet. Så mange som 400 nordmenn kan ha dødd av bruk av dette preparatet, antydet Legemiddelverket overfor Aftenposten i 2005.
Et av punktene i forliket er spesielt interessant: Merck forplikter seg til "ikke lenger å involvere seg i 'ghostwriting'". Tidsskrift for den norske legeforening tok i mai opp saken med Merck & Co. og medisinsk ghostwriting.
Av Audhild Skoglund |