LESERBREV Kolbein Bell: Tanker på tampen, del II
(22.1.09, 10:26)
Jeg takker rektor for raskt og omfattende svar, selv om jeg er litt usikker på hvor mye svar jeg egentlig fikk. Derimot var det en rimelig grei redegjørelse for hvordan man tenker i ledelsen omkring noen av de ”problemene” jeg var innom. Noe er vi enige om – det skulle jo bare mangle - men jeg tror vi fortsatt står ganske langt fra hverandre i viktige spørsmål om utøving av ledelse, ressursfordeling og undervisning. Spesielt undervisning. Når jeg sier tror så er det fordi jeg er usikker på om jeg helt skjønner hva du legger i enkelte utsagn, og i andre sammenhenger uttrykker du deg som en dreven politiker, dvs du sier egentlig alt og ingenting. Her sikter jeg spesielt til avsnittet om læringskvalitet.
Denne gangen skal jeg være kort.
La meg begynne med å si at jeg har gått relativt systematisk gjennom mine tidligere innlegg i UA (siden den ble digital), og jeg må innrømme at jeg ble litt betenkt når jeg så hvor ofte jeg har besøkt de samme temaene. Til de av dere som sikkert har tenkt at ”nei ikke nå igjen; skal han da ikke snart gi seg med dette gnålet” kan jeg trøste dere med at jo, det skal jeg. Men når jeg nå har fått rektor i tale øyner jeg sjansen til å få noen svar jeg har etterlyst lenge, og den kan jeg ikke la gå fra meg. Jeg vil derfor utfordre rektor til å svare på følgende helt konkrete spørsmål:
1. Er rektor enig i at vi skal planlegge omfang og innhold i et emne ut fra en forventet (brutto) studentinnsats på 30 timer pr studiepoeng?
2.Gjelder det i så fall alle emner?
3.Om svaret i punkt 1) er ja, hvilken karakter bør en ”gjennomsnittsstudent” få om han eller hun legger ned denne innsatsen?
4.Bør det ligge tilnærmelsesvis samme arbeidsinnsats bak en gjennomsnittskarakter (C), uansett emne?
5.Er dagens klageordning rimelig?
6.Kan rektor gi en god begrunnelse for at vi ikke skal gjeninnføre ordningen som vi hadde på NTH i mange år med at alle karakterer oppnådd i et emne står på karakterutskriften sammen med tidspunktet for når den enkelte karakter ble tildelt?
Jeg kunne stilt flere spørsmål innen dette temaet, og jeg kunne også tenkt meg å utfordre rektor på en del av spørsmålstegnene i mitt første innlegg som han ikke var innom i sitt svar, men jeg bør nok ikke trekke for store veksler på verken rektors eller lesernes tid.
På spørsmålene 1 til 4 mener jeg rektor bør være veldig klar. Som ny rektor ville min (!) første oppgave vært å få utarbeidet et ”undervisningsmanifest” for institusjonen på en A4 side og sørge for at det ble kjent og forstått av alle aktørene, på begge sider av kateteret. Og jeg ville gjort det rimelig klart at dette ikke var et ”sovende” dokument.
Fortsatt lykke til videre.
Kolbein Bell
Institutt for konstruksjonsteknikk |