UNIVERSITETSRANKINGER NTNU faller på ny universitetsranking
(28.1.09, 11:57) NTNU er (nesten) blant de hundre beste universitetene på nettet, ifølge en ny ranking. |
BRA, MEN IKKE SÅ BRA SOM I FJOR: NTNU har et sterkt faglig nettsted, skal vi tro Webometrics. Illust. Tor H. Monsen |
Universitetsrankingen til Webometrics ser på institusjonens nettsider for å få et inntrykk av faglig dyktighet.
I motsetning til i mange andre rankinger, gjør NTNU det normalt skarpt på Webometrics, og har de siste årene plassert seg mellom 70. og 80. plass. Denne gangen ender det med 101. plass.
Mye bra innhold
NTNUs nettsted er omfattende med mye faglig relevant innhold, ettersom mange andre nettsteder lenker til sider under ntnu.no, fastslår Webometrics.
NTNU ender denne gangen opp som nummer 17 i Europa, og blir kun slått av to andre skandinaviske universiteter, Helsinki (58) og Oslo (60).
Webometrics hevder at denne typen rankinger er bedre egnet til å vise et universitets bredde av faglige aktiviteter enn tradisjonelle rankinger, som i stor grad baserer seg på å telle vitenskapelige publikasjoner i anerkjente tidsskrifter.
USA-dominans
NTNU gjør det skarpt på Google Scholar, med en 39. plass blant verdens universiteter, mens en 200. plass på synlighetsindikatoren viser et stort forbedringspotensial i å promotere innholdet overfor andre universiteter.
Denne rankingen, som andre, domineres fullstendig av universiteter i USA. Massachusetts Institute of Technology (MIT) topper, tett fulgt av Stanford og Harvard. De 27 øverste plassene fylles av amerikanske universiteter. Det beste europeiske universitetsnettstedet er ifølge Webometrics University of Cambridge.
Metode
Det er en forskergruppe tilhørende det spanske forskningsrådet (Consejo Superior de Investigaciones Científicas) som står bak ”Webometrics Ranking of World Universities”.
Rankingen tar for seg analyser av institusjonens nettsted som indikator på faglig tyngde og relevans i verden. Webometrics bedømmer nettstedets størrelse og synlighet eksternt gjennom fire indikatorer: Nettstedets totale antall sider måles ved hjelp av søkemotorene Google, Yahoo, Live Search og Exalead. Størrelse teller 20 prosent i den totale bedømmingen.
Nettstedets synlighet analyseres ved å telle antall unike ”inlinks” – eller eksterne lenker som peker til for eksempel ntnu.no. Dette teller 50 prosent.
De to siste indikatorene – som teller 15 prosent hver – teller antall innholdsfiler på nettstedet – i form av dokumentformater man antar har faglig innhold, som PDF, Word, Post Script og Power Point-filer. Dessuten måles antall publikasjoner gjennom den faglige søkemotoren Google Scholar.
Metodologi - Webometrics
Av:Tor H. Monsen |