MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Arven fra antikken – moderne dataspill (23.2.09, 12:52)

Institutt for historie og klassiske fag ved NTNU har satt søkelys på bruken av antikkens elementer i nåtidas dataspill. Konferansen ”Greek and Roman Games in the Computer Age” som ble holdt på Dragvoll i helga, er den første i sitt slag.

Dataspill som "God of War" bidrar til å øke interessen for klassiske fag, mener Thea Thorsen.
Greske og romerske myter og fakta ligger til grunn for mange dataspill. Før konferansen var det ennå ingen som hadde sett på dette som et seriøst forskningsområde. ”Unge forskere ved klassiske fag (…) gjør noe med dette og arrangerer verdens første konferanse om antikken i dataspill”, står det i pressemeldingen.

Ny interesse for klassiske fag
- Dette er et helt nytt område for klassiske fag, sier Thea Selliaas Thorsen, post doc i latin og gresk ved NTNU, i en kaffepause mellom foredragene.

- Klassiske fag var klare for nedleggelse, men på grunn av de yngre generasjonene har det snudd helt om. Mange unge søker nok klassiske fag fordi de har fattet interesse for antikken gjennom dataspill. Vi har tatt tak i fenomenet og skal tilby flere fag og masterfag i forbindelse med dette, sier Selliaas Thorsen fornøyd utenfor auditoriet hvor konferansen ble holdt.

Internasjonal fokus
Foredragsholdere fra verden over kom til Trondheim for å være med på den første konferansen som setter fokus på hvordan antikkens Hellas og Roma brukes i dataverdenen.

Thea Sellias Thorsen og Gian Paolo Castelli trekker linjene fra klassiske fag til moderne online computerspill (foto Victoria E. M. Amundsen).
- Foredragsholdernes fagfelt er både historie, media og språk. Vi har besøk fra blant annet USA, Tyskland, England og Italia, så konferansen er definitivt internasjonal, forklarer Selliaas Thorsen.

Gian Paolo Castelli var en av foredragsholderne fra Italia. Hans fagområde er gresk og latin med fokus på klassisk kunst. Foredraget hans hadde tittelen ”The Emperor’s Seal. On Producing a Roman Computer Game”

- Dette er et veldig spennende forskningsområde. Selv har jeg hjulpet til med utviklingen av dataspill for å sikre at informasjonen i spillet er korrekt, sier Castelli og forklarer dermed hvorfor akademikere med denne kunnskapen er så viktig for utviklingen av dataspill.

Ivaretar arven fra antikken
Mange av de største dataspillene er lagt til antikken, så det er helt klart at dataspillene har blitt en moderne innfallsvinkel på historien.

- Dataspillene er basert på fakta, myter og fiksjon fra gamle Hellas og Roma. Noen dataspill er rent oppspinn, mens mange er basert på korrekt informasjon. Korrekt geografi, historiske fakta og aktører er med på å gjøre spillet mer autentisk, samtidig som unge fatter reell interesse for antikken.

Mange av de største dataspillene tar utgangspunkt i dette. ”Rise of the Argonaut” er et eksempel på et spill som er lagt til antikkens Hellas. ”Rome: Total War” er basert på det gamle romerske riket.

- Unge tar vare på verdenshistorien på denne måten. Mange tenker at det bare er gamle, støvete professorer som interesserer seg for antikken, men slik er det ikke. Gjennom dataspillene er ungdommen også med på å ivareta arven fra antikken, avslutter Thea Selliaas Thorsen.

Av Victorie E.M. Amundsen (tekst og foto)