LESERBREV Ingrid Oline Skeide Ødegaard: Svar til Lars Torgersen
(23.2.09, 11:55)
Jeg viser til Lars Torgersens leserinnlegg ”Det tekniske universitet” fra 20. februar. Det er riktig at NTNU har et teknologisk hovedfokus, men man må skille mellom de ulike måtene teknologien spres ut i samfunnet på. Utdannelse av sivilingeniører og overføring av kompetanse og kunnskap til bedriftene gjennom ansettelse av disse, er en måte NTNU bidrar til teknologisk utvikling i samfunnet på. Kommersialisering av forskningsresultater og teknologi er en annen måte.
De prosesser som kreves for å gjøre et forskningsresultat eller en idé om til en bedrift, fordrer en ganske annen kompetanse enn det man lærer på det tradisjonelle sivilingeniørstudiet. Teknologiutvikling er kun én del av kommersialiseringsprosessen, og det er derfor man i oppstartselskaper ofte søker å sette sammen en ledergruppe med bred kompetanse hvor medlemmene utfyller hverandre med kunnskap om ulike fagfelt som bla. finansiering og økonomistyring, salg, markedsføring, strategi og partnerskap.
Det er i tillegg viktig med heterogenitet i teamet, slik at man unngår å tenke for likt og lar være å utfordre hverandre. Når det gjelder kommersialisering av teknologiske ideer, er det ofte ikke teknologien i seg selv som er innovativ, men måten man bruker teknologien på. Her kan ikke-teknologer spille en viktig rolle i tenke nytt rundt hvilke markeder man ser på når man undersøker markedspotensiale i forskningsresultater og teknologiske ideer.
Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston er verdens ledende institusjon når det kommer til kommersialisering av forskning og teknologi. ”Innovation Teams” (http://web.mit.edu/deshpandecenter/iteams/index.html) er et eget fag hvor studenter fra alle fagretninger jobber sammen med sammen med forskerer for å se på hvorvidt det ligger kommersielt potensiale i resultater.
Jeg skulle gjerne sett at NTNU hadde en slik kultur for å se på enkeltstudenter som potensielle ressurser, i stedet for å forhåndsdømme studentenes kompetanse ut i fra hvilken fagretning man går på.
Fra et entreprenørfaglig ståsted er det ikke mulig å forsvare at Entreprenørskolen skal være forbeholdt sivilingeniører. Det blir derfor spennende å se om NTNU klarer å overkomme kulturelle og administrative barrierer for å nå de målene man har satt seg.
Ingrid Oline Skeide Ødegaard
Tidligere Dragvoll-student som utvandret til Boston for å studere entreprenørskap |