MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Ingrid Oline Skeide Ødegaard: Svar til Lars Torgersen (23.2.09, 11:55)

Jeg viser til Lars Torgersens leserinnlegg ”Det tekniske universitet” fra 20. februar. Det er riktig at NTNU har et teknologisk hovedfokus, men man må skille mellom de ulike måtene teknologien spres ut i samfunnet på. Utdannelse av sivilingeniører og overføring av kompetanse og kunnskap til bedriftene gjennom ansettelse av disse, er en måte NTNU bidrar til teknologisk utvikling i samfunnet på. Kommersialisering av forskningsresultater og teknologi er en annen måte.

De prosesser som kreves for å gjøre et forskningsresultat eller en idé om til en bedrift, fordrer en ganske annen kompetanse enn det man lærer på det tradisjonelle sivilingeniørstudiet. Teknologiutvikling er kun én del av kommersialiseringsprosessen, og det er derfor man i oppstartselskaper ofte søker å sette sammen en ledergruppe med bred kompetanse hvor medlemmene utfyller hverandre med kunnskap om ulike fagfelt som bla. finansiering og økonomistyring, salg, markedsføring, strategi og partnerskap.

Det er i tillegg viktig med heterogenitet i teamet, slik at man unngår å tenke for likt og lar være å utfordre hverandre. Når det gjelder kommersialisering av teknologiske ideer, er det ofte ikke teknologien i seg selv som er innovativ, men måten man bruker teknologien på. Her kan ikke-teknologer spille en viktig rolle i tenke nytt rundt hvilke markeder man ser på når man undersøker markedspotensiale i forskningsresultater og teknologiske ideer.

Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston er verdens ledende institusjon når det kommer til kommersialisering av forskning og teknologi. ”Innovation Teams” (http://web.mit.edu/deshpandecenter/iteams/index.html) er et eget fag hvor studenter fra alle fagretninger jobber sammen med sammen med forskerer for å se på hvorvidt det ligger kommersielt potensiale i resultater.

Jeg skulle gjerne sett at NTNU hadde en slik kultur for å se på enkeltstudenter som potensielle ressurser, i stedet for å forhåndsdømme studentenes kompetanse ut i fra hvilken fagretning man går på.

Fra et entreprenørfaglig ståsted er det ikke mulig å forsvare at Entreprenørskolen skal være forbeholdt sivilingeniører. Det blir derfor spennende å se om NTNU klarer å overkomme kulturelle og administrative barrierer for å nå de målene man har satt seg.

Ingrid Oline Skeide Ødegaard
Tidligere Dragvoll-student som utvandret til Boston for å studere entreprenørskap

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv