MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

(1.1.70, 01:00)

Bruk av kvinnelige kilder i media

*Undersøkelse i Asker og Bærum Budstikke i 2002 viste at 70 prosent av portrettintervjuobjektene var menn. 30 prosent besto av kvinner som hadde utmerket seg spesielt og var rikskjendiser. Mennene var eldre og kvinnene var yngre. Lokalavisa hadde dessuten dobbelt så mange hovedoppslag med menn som med kvinner.

*Observasjoner gjort i Dagsavisen fra 2001- 2003, i den perioden da en riksdekkende avis fikk sin første kvinnelige sjefredaktør Hilde Haugsgjerd, viste at kvinneandelen ikke økte spesielt mye. Sammensetningen av kvinner endret seg derimot fra andelen kvinner i rollen som mor eller pårørende til samfunnseliten og elitekvinnene. Kvinnelige journalister gjorde seg også mer gjeldene i meningsbærende kommentarer og dette økte fra 23 prosent til 32 prosent. Bruk av kvinnelige kilder lå i denne perioden på 22 prosent.

*Avisa Nordlys avsluttet sin bevisste kampanje for å øke kvinneandelen i 2006. Prosjektet Farvel Taliban hadde som mål å fordoble kvinneandelen. På ett år økte bruken av kvinnelige kilder fra 22 prosent til 30 prosent. Andelen kvinner på bilder økte med 70 prosent. Status i 2007 viste imidlertid at bruk av kvinnelige kilder har sunket igjen. KILDER
Erika Jahr: Kjønn og journalistikk i mediene
Turid Øvrebø: Nyhetsproduksjon, kjønn og makt
Ivar Andenæs: Mannemakt og kvinnejakt