(1.1.70, 01:00) Bruk av kvinnelige kilder i media
*Undersøkelse i Asker og Bærum Budstikke i 2002 viste at 70 prosent av portrettintervjuobjektene var menn. 30 prosent besto av kvinner som hadde utmerket seg spesielt og var rikskjendiser. Mennene var eldre og kvinnene var yngre. Lokalavisa hadde dessuten dobbelt så mange hovedoppslag med menn som med kvinner.
*Observasjoner gjort i Dagsavisen fra 2001- 2003, i den perioden da en riksdekkende avis fikk sin første kvinnelige sjefredaktør Hilde Haugsgjerd, viste at kvinneandelen ikke økte spesielt mye. Sammensetningen av kvinner endret seg derimot fra andelen kvinner i rollen som mor eller pårørende til samfunnseliten og elitekvinnene. Kvinnelige journalister gjorde seg også mer gjeldene i meningsbærende kommentarer og dette økte fra 23 prosent til 32 prosent. Bruk av kvinnelige kilder lå i denne perioden på 22 prosent.
*Avisa Nordlys avsluttet sin bevisste kampanje for å øke kvinneandelen i 2006. Prosjektet Farvel Taliban hadde som mål å fordoble kvinneandelen. På ett år økte bruken av kvinnelige kilder fra 22 prosent til 30 prosent. Andelen kvinner på bilder økte med 70 prosent. Status i 2007 viste imidlertid at bruk av kvinnelige kilder har sunket igjen.
KILDER
Erika Jahr: Kjønn og journalistikk i mediene
Turid Øvrebø: Nyhetsproduksjon, kjønn og makt
Ivar Andenæs: Mannemakt og kvinnejakt |