LESERBREV Börje Forssell: Teknologi og bompenger, mm.
(2.3.09, 10:21)
I et innlegg 12. februar (”Hva føler du nå?”) beklager Trond Andresen seg over journalisters, samfunnsviteres og økonomers uvitenhet og mangel på interesse for teknikk og naturvitenskap. Jeg er hjertens enig med ham, noe jeg også har uttrykt i forskjellige fora. Jeg vil føye til ytterligere en yrkesgruppe med liknende grad av analfabetisme, nemlig politikere. Alle disse har hver på sin måte vært viktige bidragsytere til å skape den økonomiske nedgang som samfunnet nå opplever.
I den forbindelse trekker Andresen fram et 20 år gammelt forslag som er aktualisert av dagens diskusjon om nye bomstasjoner i Trondheim. Hans forslag var/er å utstyre alle biler med køfribrikker og å sette opp avlesningsutstyr ikke bare på innfartsveier inn mot sentrum men også i et tett mønster inne i bykjernen for å begrense trafikken også innenfor bomstasjonene.
Jeg sympatiserer med forslagets prinsipp og med begrunnelsen. Men vi skal selvsagt utnytte dagens teknologi og den utvikling som har funnet sted siden 1989. I dag har svært mange GPS-basert navigasjonsutstyr i sine biler, og om ikke særlig mange år vil alle ha det. Med et lite tillegg til programvaren i selve kartsystemet samt en (obligatorisk) lagringsenhet vil bilens alle bevegelser kunne registreres: når, hvor og hvor fort den har kjørt. Da trengs det ingen avlesningsenheter langs veien. Den lagrede informasjonen kan lastes ned med jevne mellomrom (f.eks. en gang i måneden) av det autoriserte bomveiselskapet e.l. for debitering av bileieren, såkalt veiprising. Takstene kan gjøres meget fleksible og må offentliggjøres slik at man til enhver tid oppnår den ønskede styringen av trafikken. Personvernet kan ivaretas på samme måte som ved registrering i dagens bomstasjoner.
Börje Forssell
Inst. f. elektronikk og telekommunikasjon |