En eksperimentell skoledag
(10.3.09, 12:35) 7.klassinger i Trøndelag har i mars muligheten til å få en skoledag utenom det vanlige. Ved å delta på den nystartede kjemiløypa ved NTNUs Institutt for kjemi får de blant annet lage sin egen slush og tenne sigaretter. |
Ingvild Sørensen, (13) Synne Røsten (12) og Ingrid Granisten (12) er fornøyde med dagen. De mener kjemiløypa er et godt alternativ til en vanlig skoledag.
|
- Nå skal vi være lure. Nå skal vi la maskina røyke for oss, sier en studentassistent på kjemilaboratoriet i realfagsbygget. En gruppe 7.klassinger fra Åsvang ungdomsskole gjør store øyne. Røyken blir røkt av et rør med sug i, i et avtrekksskap. Tilbake er bare et filter med brun gugge. Ungene skjønner tegningen.
Samfunnsbidrag
Kjemiløypa arrangeres i år for første gang. Hver dag i to uker får 60 elever ved 7. årstrinn i Trøndelag anledning til å delta på løypa. Med andre ord vil over 600 elever ha besøkt realfagsbygget over disse to ukene. Da løypa ble offentliggjort i fjor raste påmeldingene inn, og bare halvparten av de påmeldte fikk være med på grunn av kapasiteten.
- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, både fra elever og lærere, sier Annette Lykknes, førsteamanuensis ved Institutt for kjemi og prosjektleder for kjemiløypa sammen med professor Lise Kvittingen.
|
Elevene får lage slush ved å blande saft og nitrogen som holder -195 grader celsius. |
NTNUs naturfaghjelp
Løypa er den tredje i rekken av naturfaglige tilbud til unge skoleklasser ved NTNU. Etter flere år med fysikk- og biologiløype på Gløshaugen, følte de faglige ansvarlige ved instituttet at det var på tide at kjemikerne også hadde et tilbud for de yngre. Initiativet ble tatt av professor Lise Kvittingen. Medansvarlig Per-Odd Eggen, som også er stipendiat ved instituttet, innrømmer presset.
- Vi følte nok at det var et lite trykk. Instituttene for fysikk og for biologi hadde løype først, så vi følte at det var forventninger til at vi også hadde en slik løype.
Han fremholder at dette er et bidrag til samfunnet, og ikke et tiltak som skal komme universitetet direkte til gode.
- I første omgang så er dette et servicetilbud, vi vil stille opp i samfunnet, og forhåpentligvis på sikt skape interesse og rekruttering. Rekruttering ser vi likevel på som et tilleggsgode, sier han.
Trenger finansiering
I år er løypa støttet av NTNU, Tekna og Sør-Trøndelag Fylkeskommune. Budsjettet er på 350 000 kroner, noe Lykknes mener er i underkant av det som trengs for å opprettholde tilbudet. Hun tror finansiering er viktig fremover.
- Det har vært gode tilbakemeldinger, og vi er fornøyde med responsen. Men for å fortsette ønsker vi en mer fast ordning på finansieringen. Det er mye utgifter til lønn, utstyr og kjemikalier som er veldig kostnadskrevende. Vi håper særlig at NTNU og andre aktører kan bidra slik at det blir et fast tilbud, sier hun.
|
Annette Lykknes leser over gårsdagens evalueringsskjema. Noen er interessante, andre er ren underholdning. |
Alternativ undervisning
Per-Odd Eggen har utformet dagens faglige innhold med utgangspunkt i lærerplanen for 7. årstrinn. Han mener selv at tiltaket er viktig for å bidra til å belyse områder innen kjemi som vanlige barne- og ungdomsskoler ikke har midler og ressurser til å vise gjennom forsøk.
- Det som ligger til grunn er lærerplanen i skolene. Kjemiløypa blir ikke bare underholdning, men en alternativ måte å drive undervisning på. Det er et tillegg til det skolene kan tilby selv.
Lykknes fremholder også at for å skape interesse for kjemi må elevene få gode opplevelser med kjemifaget.
- Kjemi er kanskje et forsømt fag i naturfag generelt. Formålet er å skape interesse for kjemi, både nå og på lengre sikt.
Til tross for den enorme responsen fra skolene er ikke Eggen og Lykknes sikker på om de ønsker å øke kapasiteten for neste års kjemiløype. Både økonomi og romkapasitet er utfordringer.
- Det krever både mye arbeid og utstyr, og det blir mye press på rommene. En del av forsøkene er på lab, dette må vi ha på grunn av sikkerheten, sier Eggen.
Supplement til skolene
Berit Andersen, kontaktlærer på Åsvang skole på Moholt, er fornøyd med dagen.
- Det er veldig interessant å se at elevene blir så engasjerte. Problemet på skolen er at vi ikke har alt dette utstyret. Her får de teorien i praksis under veldig god veiledning
Andersen har tidligere vært med skoleklasser på ”matterommet”, og mener kjemiløypa er et godt bidrag til unge skoleklasser. Åsvang skole har meldt på flere skoleklasser.
- Det kommer en gruppe til i morgen og jeg har allerede sendt en melding om at de må glede seg, sier hun.
FAKTA | Kjemiløypa arrangeres i ukene 10 og 13 i mars i år
Løypa er utformet med utgangspunkt i lærerplanmålene for 7.årstrinn
Skoleklasser fra hele Trøndelag deltar
Løypa består av 8 stasjoner hvor gruppene får eksperimentere med ulike kjemiske stoffer
Ved NTNU arrangeres også Biologiløypa (for 9.klasse) og Fysikkløypa (for 6.klasse).
NTNU, Tekna og Sør Trøndelag fylkeskommune støtter løypa. | - Naturligvis Trondheims naturuniversitet!
Torunn Bakken (13) foreslår hva forkortelsen NTNU står for. Stemningen er spent. Kjemiløypa er på snart over og en quiz skal oppsummere dagens lærdommer.
Marginene er små. Får man poeng for rett svar med skrivefeil? Det oppstår uenigheter. Heldigvis får de fleste riktig svar. Ingvild Sørensen, (13) Synne Røsten (12) og Ingrid Granisten (12) er fornøyde med sin fjerdeplass i quizen, til tross for at det kun var 4 lag med. De mener å ha lært mye av denne dagen.
- Det var kult å lage slush oppi det iskalde vannet. Også var det kult når det plutselig skiftet farge, sier Synne.
- Så var det morsomt med tørrisen. Det sved veldig når man holdt det lenge, og det gjorde det alltid til meg, siden jeg alltid måtte holde i isbitene, sier Ingvild.
Jentene synes det var fint med en annerledes skoledag.
- Det er mye morsommere å få gjøre mere slike ting, sier Ingvild.
Av Dina Aspen (tekst og foto) |