LESERBREV Trond Andresen: Ta telefonen!
(11.3.09, 18:48)
For et par dager siden hadde jeg behov for å snakke med Informasjonsavdelingen og deretter Studieavdelingen. Begge steder opplevde at jeg at ingen tok telefonen, eller at det kom ei melding om at man "var i møte til 16".
Så jeg måtte begynne med en øvelse jeg har vært igjennom flere ganger tidligere også: Gå inn på NTNUs telefonkatalog og ringe navn på måfå, basert på lista over ansatte i den aktuelle avdeling. Det var mange forgjeves forsøk, før jeg endelig fikk tak i en person som kunne peke meg til rett sted. Det viste seg at jeg skulle snakke med en på fakultetet (som også var i møte ut dagen ....).
Dette er uholdbart, og denne tilstand har vedvart i årevis. Derfor: alle avdelinger og seksjoner i NTNUs administrasjon må i arbeidstida tilby et tydelig kunngjort ekspedisjonstelefonnummer som alltid er bemannet. Og i den grad det også er mye pågang fra studenter til avdelingen/seksjonen, bør dette nummeret være for å betjene de ansatte -- studentene skal da henvises til et annet nummer. Hvem som bemanner ekspedisjonstelefonen til enhver tid kan sjølsagt variere, men personen(e) må være i stand til å dirigere ringeren til den person og/eller avdeling som kan hjelpe med henvendelsen.
Jeg vil gjerne ha svar fra rette vedkommende. Vil dette bli fiksa, og hvor fort? -Det skulle ikke være veldig vanskelig.
Trond Andresen
teknisk kybernetikk |