MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

- Vi lærte nordmenn å bruke Internett (20.3.09, 10:55)

Det hevder Norwegian-sjefen Bjørn Kjos. På Kreator09 humret han seg gjennom et foredrag der han avslørte flere av sine businesstricks for ivrig lyttende NTNU-studenter.

Kjos' seks bud:Ansett alltid folk som er flinkere enn deg selv, er Bjørn Kjos' første bud. – Og i mitt tilfelle er ikke det så vanskelig, sier han med selvironisk snert.
- Velg dine konkurrenter med omhu, var rådet fra Kjos. – Du skal konkurrere mot dem som har høyere kostnader enn deg selv, anbefalte han, og Norwegian-historien beviser nok at det kan være lurt. Selskapet som reiste seg fra det fallerte datterselskapet av Braathens, Busy-Bee, tidlig på nittitallet, fremstår i dag som et mer solid flyselskap enn storebror SAS.

En flukt gjennom kriser
”Å fly gjennom krisene” var tittelen på foredraget, som Kjos innledet med å si ”Her blir det jækla turbulens – buckle up som vi sier på flyspråket”. Dermed slo han an tonen for en uhøytidelig, selvironisk presentasjon som ble meget godt mottatt hos et fullsatt auditorium.

Kjos er tidligere jagerflyver, men også utdannet jurist, og i 1992 ble han ble tilkalt av noen flyvervenner for å bistå i en lønnskonflikt. Det endte med at han ble både sjef og hovedaksjonær i selskapet som ble videreføringen av konkursboet Busy-Bee, og som frem til 2002 levde på tremåneders-kontrakter med Braathens.

Men i 2002 fikk Norwegian et brev fra SAS, som da hadde overtatt Braathens: ”Herved opphører alle avtaler dere har hatt med Braathens, med vennlig hilsen SAS”.

Mellom hovedflyplasser: Norwegian brer sine vinger stadig videre, og dekker nå en stor del av Europa.
Det var ingen hyggelig beskjed å få for et selskap med 130 ansatte. Men Kjos, som er svær i kjeften som han sier selv, bestemte seg for å konkurrere med SAS. Mange var skeptisk til dette, ColorAir hadde på det tidspunktet svidd av 450 millioner før selskapet ble ”tatt av lufta”.

Et flyvende folk
Men Kjos kan fortelle at nordmenn er et ”flyvende folk”. En befolkning på 4, 5 millioner står for 33 millioner flyturer i året. Oslo-Bergen er den 4. største flystrekningen i Europa, Oslo-Trondheim ligger på 6. plass.

Tatt i betraktning at Norge har verdens høyeste flypriser, så Kjos muligheten til å konkurrere med SAS. Samtidig var dette et år etter 11. september, og det var billige fly å få kjøpt i markedet.

For å kunne kjøpe flyene og ha penger til drift, var utvidelse av aksjekapitalen nødvendig. To meglerfirmaer ble hyret inn for å skaffe kapital. Til sammen kom de opp med null kroner, så Norwegian måtte gjøre jobben selv.

- Da begynte det å brenne, vettu, sier Kjos, som konkluderte med at det var hos de som drev på havet at det var risikovillig kapital å hente. En runde langs kysten fra Hammerfest til Stavanger ga 80 millioner i kassa.

Billigbilletter via Internett
For å kunne formidle billetter til publikum på en rimelig måte, ble Norwegian en pionér på billettsalg via Internett. Mens andre flyselskap hadde en omsetning på 0,3 prosent av billettsalget på nett, føk Norwegian opp i 30 prosent første året.

Handler billig: - Jeg er flink til å prute, gliser Bjørn Kjos. Og det er nok en ferdighet han har hatt god nytte av som Norwegian-sjef.
- Priskrigen med SAS startet før vi kom i lufta, så våre kalkyler stemte slett ikke, opplyser Kjos. Strategien ble å satse på flere ruter, flere fly, og å fly direkteruter til utlandet. Trondheim – Praha var den første, og viste seg å bli en suksess.

Kjos’ oppskrift på suksess er å fly mellom hovedflyplasser, og å fly i rushtider. I dag har selskapet 178 ruter til 86 destinasjoner. I kriseåret 2008 har omsetningen økt med 47 prosent til 6,2 milliarder. 58 nye fly er anskaffet, hvorav 42 er kjøpt.

Moderne fly forurenser lite
Oppskriften for fremtidig suksess er i følge Kjos å satse på fly som forurenser lite og som støyer lite. Den nye generasjonen fly fra 2020 og utover vil slippe ut mindre CO2 per passasjerkilometer enn elektriske tog, hevder Kjos. Et viktig poeng i denne forbindelse er at landingsavgiftene ved hovedflyplasser i Europa beregnes etter støy og utslipp, og slik vil det også bli her i Norge, tror Kjos. ”Miljøfly” vil derfor være gunstig for selskapets økonomi.

Foredraget med Bjørn Kjos ble arrangert av StarTalks, som er et et samarbeid mellom Start NTNU og Solan, linjeforeningen til Entreprenørskolen.

Av Arne Asphjell (tekst og foto)

 Se bildeserie