NTNU SOM SPONSOR Kulturpenger til idrett
(25.3.09, 12:39) NTNU sponser mindre til kulturarrangement enn tidligere år. En del av pengene fra kulturpotten går til Team NTNU (langrenn). Infosjef Christian Fossen viser til det utvidede kulturbegrep. |
En lesende infosjef: Bøker er kultur (Bildet er tatt ved en tidligere anledning). |
NTNU fordeler hvert år 600 000 kroner til ulike kultursamarbeid. Summen har vært konstant i tre år. TrondheimSolistene, Trondheim Jazzfestival og Kammermusikkfestivalen har årlig fått mellom 100 000 og 200 000 kroner hver til sine aktiviteter. Pstereofestivalen har i tillegg fått hjelp til markedsføring og synliggjøring under oppstartsuka på universitetet.
Målet med kultursamarbeidet er å profilere NTNU, styrke noen av de fremragende kulturmiljøene innen universitetet og være et kulturbyggende tiltak for studenter og ansatte.
- Universitetet er interessert i at disse aktørene bygger opp solide merkevarer som er kjent langt utenfor Trondheim, sier Christian Fossen, informasjonssjef som forvalter kultursponsingen.
Team NTNU
Universitetsteamet i langrenn, Team NTNU ble opprettet i fjor og midlene kom fra kulturpotten. Fossen vil ikke ut med hvor mye NTNU sponser langrennsteamet.
-Idrett er blitt en del av det utvida kulturbegrepet. Vi synes det er bra ide å vise at det går an å kombinere toppidrett og universitetsutdannelse. Jeg tror vi er det eneste universitetsteamet i langrenn i Europa som kan tilby dette, sier Fossen.
|
En syklende infosjef: Sykling er også kultur, mener Christian Fossen. |
Hva tenker du om å bruke kulturmidler til idrettsponsing?
- Jeg tenker at vi må øke potten for å synliggjøre viktige miljøer hos oss, både tradisjonelle kulturaktører og Team NTNU, sier han.
Han avviser at det blir mindre penger igjen til kulturen, fordi det er noen tidligere aktører som ikke lenger er aktuelle samarbeidspartnere.
-Det har vært miljøer som er mer perifere og ikke har hatt en så tett relasjon til NTNU. De er ikke lenger med oss, sier han.
HVa går pengene til i år?
NTNU har også et eget profileringsbudsjett. Ledelsen ved universitetet har i år satt av en million kroner til å profilere NTNU internasjonalt. I fjorårets kampanje inngikk NTNU blant annet et samarbeid med TV2 og Tour de France. Denne uka skal Fossen i møte med rektoratet for å diskutere hva pengene skal brukes på i år. Han vil foreløpig ikke si hvordan de er tenkt brukt.
- Vi får først ta diskusjonen med ledelsen, sier han.
Umulig uten NTNU
TrondheimSolistene inngikk en treårig sponsoravtale fra 2008 med NTNU og er svært fornøyd med samarbeidet. I fjor bidro NTNU med midler slik at TrondheimSolistene fikk gitt ut verdens første Blu-Ray CD med musikk. Denne utgivelsen ble hyllet verden rundt og mottok tre Grammy-nominasjoner. Dette hadde sannsynligvis aldri vært mulig uten samarbeidet med NTNU bekrefter manager Steinar Larsen i Trondheimsolistene.
-Vi har opplevd at NTNU har vært åpne og hivd seg rundt i rekordfart når vi kommet med en ide. De har muliggjort prosjekter for oss, sier Larsen.
Våkent blikk
Daglig leder av Trondheim Jazzfestival, Ernst Wiggo Sandbakk er også svært fornøyd med sponsoravtalen med NTNU. Støtten har bidratt til Jazzlinjas Superlørdag der unge talenter tilknyttet musikkmiljøet på NTNU har fått vist seg fram, en egen talentpris samt en egen ambassadørordning. I fjor ble trommeslager Håkon Mjåseth Johansen utnevnt til NTNU-ambassadør for ett år.
- Samarbeidet har bidratt til å løfte det unge jazzmiljøet på Jazzlinja, og vi opplever at NTNU har et våkent blikk for dette. Om ikke støtten har vært avgjørende for festivalens framtid, er ikke det langt unna sannheten, sier Sandbakk som skal forhandle om en ny samarbeidsavtale med universitetet etter årets festival.
At idretten også er kommet inn på kulturbudsjettet til NTNU, er en overraskelse for Sandbakk.
-Umiddelbart høres det ut som kulturen kan være i ferd med tape siden idretten er stor og fotballen er størst. På den annen side viser en doktoravhandling at 100 000 kroner til en liten kulturaktør er verdt mer enn en million kroner til Rosenborg ballklubb. Å få bekreftet dette forskningsresultatet svart på hvitt er viktig. Små kulturaktører som Trondheim Jazzfestival kan gi stor effekt for næringslivet, sier han.
Av Siri B Gellein
Foto: Solveig Hovstein |