Voldsom medieinteresse for NTNU-studenter
(12.5.09, 07:22) Seieren i Shell Eco-marathon var ikke slutten på eventyret for NTNU-studentene. Nå er de på turne i Tyskland, med tysk presse på slep. Gjerrigversjonen av Formel 1 – Shell Eco-Marathon – vekker interesse i media-Norge. NTNU-studentene stakk av med førsteplass og ny verdensrekord i miljølangkjøring.
|
DELTAKERNE: Audun Storaker, Anders Gellein, Magnus Christian Ebbesen, Hanne Flåten Andersen, Jon Martin Harstad Bakken, Stian Christensen, Daniel Vik Skogen, Rolv Marius Faleide, Bård Stærkebye Pettersen, Øyvind ?, Emilie Vallee, Hege Berg Bache (Ikke i bildets rekkefølge). I tillegg har designstudenter deltatt, sammen med prosjektets veiledere. Studentene kommer fra fire forskjellige institutter. Majoriteten er på femteåret i studieprogrammet Produktutvikling og produksjon. Foto: Fuelfighter.no. |
Først Tyskland, deretter Stavanger
Søk på nyhetsovervåkeren Retriever leter fram hele 29 artikler i norske aviser – papir og nett - om NTNUs deltakelse i Shell Eco-marathon.
Nå har teamet lagt ut på turné med hovedsponsor DNV. Universitetsavisa treffer en svært opptatt pressekontakt Stian Christensen på telefon fra Hamburg:
- Vi besøker nå hovedkontoret for DNV i Tyskland. Her er det akkurat nå et stort oppbud fra tysk presse, inklusiv riksdekkende TV, sier han.
Etter Tyskland forflytter miljødoning og studenter seg til Stavanger for å delta på elbil-messe. Der dukker både kronprins Håkon og Monacos prins Albert II opp. Christensen regner med å være tilbake i Trondheim omkring 17. mai.
Populært lokalstoff
Store medier som VG og NRK har behørig omtalt NTNUs hydrogendrevne gjerrigknark DNV Fuel Fighter, men også lokalaviser og bransjeblader vet å velge egne vinklinger på seieren:
”Vikersund-gutt med verdensrekord”, skriver Bygdeposten, med referanse til lokal racerstjerne Bård S. Pettersen.
Drammens Tidende har likegodt valgt å stedsbestemme hele laget til buskerudsregionen med overskriften ”Studenter fra Drammen vant Shell Eco-Marathon”.
Man skulle kanskje tro at miljøkappgangen Eco-marathon var i tregeste laget for bladet Motorsport, men den gang ei. Det manglet nemlig ikke på dramatikk:
”NTNU opplevde problemer med hydrogentilførselen og overoppheting av det elektroniske styringssystemet. Etter å ha fått orden på problemene var de best når det virkelig gjaldt.”
Både i dagene før seieren, og, selvfølgelig i forbindelse med verdensrekorden, har det vært hektisk aktivitet på presseansvarliges mobiltelefon, opplyser Christensen. Hvor mange henvendelser han har håndtert de siste dagene, har han ikke oversikt over.
Lokalaviser har vært spesielt interessert i å følge opp egne gutter. Bilprosjektet har studenter fra 11-12 forskjellige plasser rundt omkring i landet, i følge Christensen.
Fuelfighter
Av:Tor H. Monsen |