MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Rene mestere (8.6.09, 11:06)

Verdensmestrene Hanne Flåten Andersen (bildet) og Magnus Ebbesen fra NTNU fikk god mottakelse da de kom hjem med sin mye omtalte hydrogenbil på fredag.

Prosjektleder Magnus Ebbesen og 11 andre studenter er verdensmestere i miljøbil. - Det er litt rart at folk skal ta med seg 1,5 tonn for å kjøpe en liter melk, når vi har klart å lage en bil som veier 79 kilo.
NTNU-studentene vant Shell Eco-maraton, som er en konkurranse i energieffektiv kjøring.

- Det har vært et spennende år, sier prosjektleder Magnus Ebbesen. Da Universitetsavisa snakket med ham under forskernatten i september mente han at 1000 kilometer på en liter bensin burde være mulig.

- Vi har jobbet med det som målsetting hele tiden, i tillegg til at vi hadde en rekke delmål. Etter hvert viste beregningene våre at vi kunne kjøre mye lenger, forteller studenten.

To verdensrekorder
Under konkurransen i Frankrike satte bilden deres, DNV Fuel Fighter, ny verdensrekord med hele 1246 kilometer.

- Vi har flyttet grensene for hva som er mulig. Bilen som kom på andreplass klarte bare 804 kilometer, skryter lærer Knut Aasland.

- Vi satte også ny verdensrekord i lavt Co2-utslipp med 2,6 gram pr kilometer. Til sammenligning har EU et mål om å få en bilpark som slipper ut under 130 gram Co2 pr kilometer.

Ren energi
Kort forklart tar bilen hydrogen fra en tank og oksygen fra lufta. Dette føres til en brenselcelle som omdanner det til elektrisitet. Så går det videre til en
Ingen overdreven innvendig luksus i rekordbilen.
el-motor som går direkte på navet, uten giring.

I løpet må de holde en snittfart på 25 kilometer i en time, og så regnes energiforbruket om til hva det tilsvarer i bensin, og man får et resultat på hvor langt bilen kan kjøre med et energiforbruk som tilsvarer en liten bensin. Kjøretøyene skal være bygd, utviklet og kjørt av studenter. I konkurranse med 200 lag slo NTNU-studentene alle.

- Motoren har vi utviklet selv sammen med Smart Motor, og brenselcellen sammen med H2 Logic og Sintef, forklarer Magnus Ebbesen.

- Vi fikk en del hjelp og uvurderlige komponenter fra sponsorene, men all tilpasning og utvikling har vi gjort selv.

Det var trangt om saligheta da NTNU-rektor Torbjørn Digernes prøvde rattet.
Tverrfaglig studentprosjekt
Den nevnte brenselcellen hadde kjemistudent Hanne Flåten Andersen ansvar for.

- Jeg har optimalisert brenselcellen, testet og simulert konkurransen på lab, utdyper hun. Nå skriver hun diplomoppgave om optimalisering av brenselceller.

- Jeg har lært mye om hva de andre holder på med, og ikke bare om mitt eget lille felt. Det er artig å se at det jeg gjør fungerer og blir brukt i virkeligheten.

12 studenter fra seks ulike disipliner var med på prosjektet.

- Vi har vist at vi kan være gode på store, tverrfaglige samarbeidsprosjekter, og at teknologi og miljø går godt sammen, understreker Knut Aasland.

- Når man lykkes i å kombinere det beste fra et halvt dusin ingeniørdisipliner, får man store resultater, sa rektor Torbjørn Digernes.

- Dette er eksperter i team i ordets beste betydning.

Trenger du 1,5 tonn?
Det er stor interesse for hydrogenbiler, og Kronprins Haakon deltok nylig i et
Slik ser motorblokka i eco-bilen ut.
hydrogenbilløp med Henning Solberg som kartleser. Er det lang vei å gå fra DNV Fuel Fighter til en doning som fungerer i vanlig trafikk?

- Da må bilen nødvendigvis bli tyngre, ettersom det må gjøres en del på komfort og sikkerhet. Dette er et forskningsprosjekt hvor vi finner ut hva som er mulig. Det er litt rart at folk skal ta med seg 1,5 tonn for å kjøpe en liter melk, når vi har klart å lage en bil som veier 79 kilo. Da bør bilindustrien klare å lege noe som ligger et sted i mellom, argumenterer Magnus Ebbesen, som etter et spennende studieår kryper tilbake til pulten.

- Nå blir det natt-og-dagskriving på diplomoppgaven til den er ferdig, smiler han.

Av Thomas Wold (tekst og foto)