LESERBREV Marie G. Rolandsen: 60-kroners fag
(12.6.09, 11:29)
Oppslagene angående flere emners manglende krav til studentene har sjokkert flere både på NTNU og utenfor universitetet. Det har blitt avdekket meget kritikkverdige forhold som har vært skadelige for universitetet og fagmiljøenes rykte. Dette er beklagelig, men vi er glade for at det har blitt satt fokus på noe som har vært vanlig praksis blant studentene i årevis. Studenttinget har lenge ment at ingen, verken NTNU eller studentene er tjent med at det tilbys emner med et frynsete rykte, og at det er nødvendig å endre, eller fase ut disse emnene dersom det ikke er mulig å tilby vurderingsformer som er i tråd med læringsmål. Studenttinget mener ikke nødvendigvis at multiple choice (mc) er en dårlig vurderingsform; mc kan være en god måte teste kunnskap på, men er ikke egnet som vurderingsform alene.
Studenttinget mener at det er uholdbart at det tilbys emner som omtales som ”lette studiepoeng”. Disse emnene har gjerne ingen krav til forkunnskaper, og ingen krav til obligatorisk aktivitet før eksamen. De har ofte lite krevende pensum og stiller få eller ingen krav til selvstendig refleksjon for å bestå. Kvalitetsreformen har et klart mål om at studentene skal få bedre oppfølging i løpet av studiene, bl.a. ved alternative vurderingsformer og øvingsoppgaver. Bedre oppfølging koster penger, og dette vil utvilsomt få økonomiske konsekvenser for instituttene, men Studenttinget mener det likevel er nødvendig at NTNU følger opp kravene. NTNU skal tilby emner som holder høy faglig kvalitet og alle studier ved NTNU skal være krevende. Studenttinget mener at alle studenter må legge inn betydelig innsats for å få den graden de ønsker.
At NTNU nå fjerner mc som eneste vurderingsform er i tråd med vedtak gjort i Studenttinget høsten 2008 og vi ser på det som en seier for studentene og fagmiljøene at dette endelig blir tatt tak i. Studenttinget håper samtidig at NTNU vil ha et økt fokus på kvaliteten i utdanningen fremover og jobber for at KVASS som kvalitetssikringssystem brukes for å avdekke svikt og for å videreutvikle NTNU. For å kunne benytte seg av KVASS på en god måte, er det helt essensielt å involvere studentene og lytte til deres meninger. Det er helt avgjørende dersom NTNU skal hevde seg både nasjonalt og internasjonalt.
Marie G. Rolandsen
Fag- og Forskningspolitisk nestleder
Studenttinget 2009 |