LESERBREV Claus Bech: EGENRÅDIG EKSAMENSKONTOR TIL BESVÆR
(20.6.09, 14:27)
Ved institutt for biologi følger alle studentene (ca. 100 i årskullet) i begynnelsen av studiet et fast opplegg, slik at de i det andre høstsemester, kun følger to fag (BI 1003 og BI 1004) hver på 15 sp. I faget BI1004 (fysiologi) er det et obligatorisk (karakter-tellende) laboratoriekurs, som nødvendigvis må gå sist i semesteret. Av to grunner har vi alltid ønsket å ha eksamen i BI1004 sist i eksamensperioden om høsten. For det første er det hensiktsmessig, at studentene får plassert de to eksamener spredt i eksamensperioden, slik at de får mest mulig tid til å lese til eksamen. For det andre går laboratoriekurset så sent, at det ikke er praktisk mulig å ha eksamen i faget tidlig i eksamensperioden. Laboratoriekurset går frem til slutten av undervisningsperioden med en ukes frist for levering av rapport og en tilsvarende frist for tilbakemelding og karaktergivning. Deretter skal vi levere en godkjenningsliste til eksamenskontoret en uke før eksamen. Dette gjør det praktisk u mulig å ha eksamen i BI1004 i starten av eksamensperioden.
Disse momenter er til stadighet blitt spilt inn til eksamenskontoret, men det tas åpenbart ikke hensyn til dette. Høsten 2007 var eksamen i de to fagene plassert tett på hverandre i starten av eksamensperioden, og kun etter mye mas fikk instituttet endret datoen for BI1004. Siste år var eksamen i BI 1004 plassert korrekt på slutten av perioden. Stor var derfor vår forbauselse, da vi igjen i år ble presentert for eksamensdatoer i starten av eksamensperioden (BI1003 30. nov. og BI1004 4.des. 2009). Etter mye mas fra instituttet i det siste ang. flytting av eksamen i BI1004, er vi kun møtt med et skuldertrekk og beskjed om, at det ikke er mulig.
Som vitenskapelige ansatte og lærere på kursene, anstrenger vi oss for å tilrettelegge undervisningen slik at studentene skal få tid til fordypning. Dette skulle være i tråd med at NTNU har som mål å bli internasjonalt fremragende. Hvis dette mål skal oppnås en gang i fremtiden, må vi kunne forutsette, at det i det minste er en viss form for profesjonalitet i de administrative ledd som skal støtte opp omkring forskningen og undervisningen ved NTNU. Med den stivbeinte holding vi har møtt fra eksamenskontoret, er det ikke samsvar mellom handling og målsetting. I 2007 fikk instituttet mail fra eksamenskontoret (ved Hans Olav Damstuen) hvor det står at de ”dessverre ikke vurderer innlæring og modning av stoffet for hvert av de 1382 emnene vi har lagt dato på”. Nei vel! Man kan da spørre: hvis eksamenskontoret ikke legger vekt på studentenes ’innlæring og modning av stoffet’ ved eksamensavviklingen, hva legges det da vekt på? Nå virker det som om alle fag blir kastet opp i luften og faller på plass etter et ikke forutsigbart mønster hvert år. Om NTNU noen gang skulle blir internasjonalt fremragende, blir det i hvert fall ikke på grunn av eksamenskontoret, men på tross av eksamenskontoret!
Claus Bech (kursansvarlig)
Tor Jørgen Almaas
Hanna Mustaparta
Kjell J. Nilssen
Richard Strimbeck
Karl Erik Zachariassen
(samtlige faglærene i BI1004) |