MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Knut Rapp: "Kioskfag" (22.6.09, 10:12)

”Billige” studiepoeng har, heldigvis må vi kunne si, blitt et diskusjonstema. Alle som har studert vet at noen fag er lettere å bestå enn andre, men at det skal tilbys fag ved et universitet som krever så godt som ingen innsats, bør føre til reaksjoner.

I min tid som student i Trondheim kalte vi disse fagene "kioskfag".

Listen over fag som var egnet til å hente inn billige vekttall (studiepoeng/3) var godt kjent i miljøet. Også den gangen var det fag på Dragvoll som dominerte. Det som kanskje var litt annerledes den gangen var at det ikke var eksamensformen som gjorde utslaget. Det som kjennetegnet et kioskfag var veldig lave krav og minimalt pensum.

Dette er det verdt å reflektere litt mer over, spesielt med tanke på prorektor Julie Feilbergs uttalelser i artikkelen ”Vi kan ikke ha det slik!” Der kan en få inntrykk av at problemet skapes av teknologistudenter som mangler omtanke for universitetets ve og vel.

Først og fremst trenger det absolutt ikke være slik at det er teknologistudenter som ”shopper”, slik var det i alle fall ikke tidligere. Derimot var det en del som fylte opp kvoten av ”frie vekttall” som en kunne ha i cand.mag graden med billige vekttall. Et kjent problem som lett lot seg løse med slike fag var at enkelte store emner, f.eks ex.phil, kun var på 7 vekttall og da ble det 3 vekttall i manko i ett semester. Et "kioskfag" fikset dette slik at en ikke fikk for dårlig progresjon i studiet. Et annet moment som trekkes fram er at fagene gjerne er beregnet på ferske studenter. Jeg tviler på at ”førsteårsfagene” på matematikk oppleves som lette av andre enn videregående studenter i matematikk. Det samme gjelder sikker for ganske mange områder, og burde det ikke være slik ved et universitet? Er det virkelig ønskelig at noen fag greit skal kunne tas av viderekommende studenter ved helt andre institutter uten noen arbeidsinnsats, selv om det er et introduksjonskurs?

Når det videre sies at ”man vil se nærmere på den enkelte teknologistudents arbeidshverdag” så spørs det om det er riktig medisin. Genuint lette fag blir ikke mer krevende uten at faget selv endres, og det krever nok innsats fra andre enn studentene.

Knut Rapp
, Oslo

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv