Slutt for Skolehjelpen
(24.6.09, 07:03) Skolehjelpen ble startet i 2005 som et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Microsoft. Elever og lærere i ungdomsskole og videregående har fått ekspertassistanse for datatrøbbel. Men nå er det slutt. I 2007 overtok Kunnskapsdepartementet driftingen av Skolehjelpen, og har dekket driftkostnadene fram til i år. Men det nå melder IT-avdelinga ved NTNU at departementet ikke lenger er villig til å betale regningen, og dermed vil ikke tjenesten bli tatt opp igjen etter sommerferien.
- Vi har forsøkt å få til en form for brukerfinansiering, men har ikke fått det til, og da er det ugjenkallelig slutt, sier IT-sjef Tor Holmen.
Fram til i vår har nær 2000 av landets skoler vært registrert som brukere av Skolehjelpen. Ifølge egen statistikk har man har løst over 12000 saker siden 2005.
Antall henvendelser siste året har ligget på 20-25 per dag, men trenden har vært noe nedadgående.
I alt er 1400 barne- og ungdomsskoler registrert, 277 videregående og 40 høgskoler/universitet.
Prøveprpsjekt
All informasjon som finnes på Skolehjelpens nettsider vil være tilgjengelig fremover, inkludert nyhetsbrevene. Videre har NTNU en nettside med mange nyttige guider, og alle erfaringer fra Skolehjelpen vil bli bevart på denne siden.
- Skolehjelpen ble startet som et prøveprosjekt, og vi har holdt den i live ved kunstig åndedrett de siste 18 månedene, med forlengelse i finansieringen for et halvt år av gangen, sier Holmen.
Et nytt IKT-senter i undervisningen er under planlegging, og vil sannsynligvis bli driftet av universitetene i Oslo og Tromsø. De tjenestene som Skolehjelpen har forestått vil ventelig bli inkludert i dette senteret.
Skolehjelpen har vært særlig populær blant lærere i Ungdomsskolen, forteller Holmen, som likevel tror at det nye tilbudet vil kunne tilby et godt alternativ.
Av Tore Oksholen |