LESERBREV Jan Frode Haugseth: NTNU låser ansatte til Microsoft
(20.8.09, 09:21)
NTNU har, stikk i strid med regjeringens anbefaling, nettopp fått seg et lønns- og rapporteringssystem som krever bruk av Internet Explorer.
PAGAWeb skal brukes for registrering av fravær, ferier, permisjoner og reiseregninger m.m. Men jeg kan ikke bruke det, fordi jeg kan ikke installere Internet Explorer på min maskin. Hvis jeg prøver å registrere egenmelding blir jeg møtt med:
"Your browser is not supported! The following are listed browsers are supported:
Microsoft Internet Explorer 4.0+, Windows 95/98/NT4/2000
Microsoft Internet Explorer 5.0+, Windows 95/98/NT4/2000
Netscape Navigator/Communicator 4.5-4.7, Windows 95/98/NT4/2000
Microsoft Internet Explorer 4.5+, MacOS 7.6+ with Apple Java Runtime MRJ 2.2+
HotJava 3.0, All Operating Systems"
Legg merke til at XP, Vista, Windows 7, Mac OS X ikke er nevnt, så PAGAWeb er tydeligvis bygget på et rammeverk som er minst 9 år gammelt.
Fra Ubuntu Linux (2009-utgaven) kan jeg koble meg opp til fakultetets nettverk, til e-post-systemet, adresselistene, skriverne. Jeg kan åpne alle dokumenter jeg mottar, selv om instituttet og fakultet heller ikke her følger regjeringens anbefalinger for åpne standarder. Jeg kan gjøre alt som forventes av meg som ansatt. I to år har dette fungert helt fint. Så lanseres Pagaweb, og plutselig er jeg nødt til å ha en maskin med Microsoft Windows installert. 10 skritt tilbake. Det skal være mulig å logge seg på via en terminalserver til tspaga.itea.ntnu.no, men jeg får det ikke til, og det finnes ikke brukerstøtte for Ubuntu.
Hvor tungvint skal det være å registrere egenmelding? Hvor mange timer synes NTNU det er forsvarlig at jeg som ansatt bruker på noe som før ble håndtert med en telefon og et A5-skjema? Det enkleste er vel å la være å registrere fravær, og bare betale jobbreiser av egen lomme.
Jan Frode Haugseth, ph.d-kandidat |