MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Tilgjengelighetspris til Erik Sigvaldsen (10.9.09, 07:44)

Sigvaldsen er rådgiver ved Opptakskontoret. Han får prisen for sin innsats for å gjøre inngangen til studentlivet lettest mulig for NTNUs funksjonshemmede. Samtidig starter NTNU et prosjekt som skal gjøre ansatte mer tilgjengelig for hverandre.

ERIK SIGVALDSEN er rådgiver ved Seksjon for rekruttering og opptak. Foto: Tor H. Monsen
Tildelingen fant sted på Dragvoll i anledning at HMS-seksjonen igangsetter årskampanje for intern relasjonsbygging på universitetet.

Gjør NTNU tilgjengelig
Det er Rådet for studenter med funksjonsnedsettelser ved NTNU som leder ut prisen.

”Erik Sigvaldsen representerer opptaks- og rekrutteringstjenesten på NTNU som gjør en grunnleggende og viktig innsats og som i særlig grad har bidratt til å gjøre NTNU tilgjengelig for alle... [Sigvaldsen] har særlig bidratt til forutsigbarhet for studenter med omfattende tilretteleggingsbehov …. ”

Han har dermed bidratt til at disse studentene i størst mulig grad har fått konsentrere seg om å studere, heter det i begrunnelsen.

Pragmatisk
Det er hans pragmatiske og løsningsorienterte innstilling som har gitt resultatene:

- Jeg har ved noen anledninger gått ut over reglementene, sa han under takketalen.

Rektor Torbjørn Digernes stod for både åpningen av HMS-kampanjen og for prisoverrekkelsen.

090909: Intern relasjonsbygging
- Prosjektet 090909 går ut på å bygge opp en vi-kultur blant universitetets 25.000 ansatte og studenter. Dessuten skal dette arbeidet gjøre oss mer kjente med hverandre og på den måten bidra til enda bedre arbeidsmiljø og læringsmiljø.

Det sier leder av HMS-avdelingen, Anne-Beth Holte.

Invitasjonen til å delta i NTNUs 090909-kor – som i skrivende stund har ca hundre student- og ansatte som medlemmer - er en del av bli-kjentprosjektet.

Prosjektet inkluderer ressurser fra HMS, Informasjonsavdelingen, Personalavdelingen, Studieavdelingen og studentorganisasjoner, og skal vare fram til september 2010, ifølge Holte.

- Med dette prosjektet ønsker vi å utvikle bedre relasjoner mellom folk som ikke treffer hverandre til daglig. Det gjelder å bli mer nysgjerrig på naboen.

Rektor er prosjektets høye beskytter. Torbjørn Digernes vil i denne andre og siste perioden av sin rektorgjerning legge mye ressurser inn i arbeidet med å videreutvikle kulturen på bruket. Rektor setter også dette prosjektet inn i tenkningen rundt 100-årsjubileet i 2010.

For at folk på ulike campus og på ulike institutter og enheter skal bli bedre kjent, har alle syv fakultetene, bibliotekene og Vitenskapsmuseet laget "bli kjent-løyper".

NT-fakultetet og biblioteket er de første som inviterer kolleger inn i disse dager.

Prosjektleder for 090909 er Kirsti Godal Undebakke.

HMS-seksjonens ”Bli kjent”-kampanje

Av:Tor H. Monsen