LESERBREV Aud Magna Gabrielsen: PAGAweb ved NTNU
(10.9.09, 17:36)
I det siste har det vært debatt rundt NTNUs valg av PAGAweb og problemer som enkelte brukere har med systemet.
Først av alt vil jeg understreke at alle, uansett problem, selvsagt skal få lønnsslipp og få utbetalt de pengene de har krav på. I dag bruker rundt halvparten av alle faste ansatte i NTNU PAGAWeb, og heldigvis fungerer det godt for de fleste. Det er likevel en mager trøst for dem som sliter med systemet. I økonomiavdelingen kjenner vi godt til problemene og beklager at ikke alt fungerer som det skal for alle. Vi jobber kontinuerlig med å finne gode løsninger.
Vil nevne at ca 36.000 bilag har hittil har passert gjennom PagaWeb, og for de aller fleste med en raskere saksgang enn tidligere.
Anskaffelse av PAGA
NTNU var i 2007 i en situasjon hvor daværende lønnssystem ikke lenger ble oppdatert og videreutviklet av leverandøren. Etter en prosess, besluttet vi å oppgradere daværende lønnssystem til leverandørens nye programversjon, som var PAGA. Dette minimaliserte kostnadene og ikke minst de tekniske utfordringer for å få et system NTNU kunne leve med, som var viktig for å redusere risikoen for eventuelle forsinkelser med f.eks. lønnsutbetalingene. Vi var kjent med at grensesnittet for de ansatte ville være knyttet til Internet Explorer (IE). Dette ble imidlertid ansett som akseptabelt i en startfase, da hoveddelen av NTNUs ansatte har tilgang til IE. Ansatte som ikke bruker IE, får tilgang til PAGAWeb via terminalserver, som da erstatter IE på den enkeltes datamaskin. Det er dermed få ansatte, som teknisk sett, ikke har tilgang til PAGAWeb.
NTNU vil selvfølgelig ikke kreve overgang til elektroniske reiseregninger, lønnsslipp osv for ansatte som ikke har teknisk tilgang til PAGAWeb. Disse vil kunne fortsette å levere reiseregninger mv. på papir, og få lønnslipp.
Programversjoner
PAGAweb kan kjøres på Microsofts versjoner fram til både XP og Vista, den kan kjøres på versjoner av IE frem til versjon 7.0. På samme måte som for en del andre applikasjoner, har PAGA i noen tilfeller en tidsforsinkelse fra det skjer oppgarderinger av f.eks. IE eller Java, til disse er implementert i løsingen. For tiden gjelder dette bl a Java, som ikke kan brukes med nyere versjon enn 1.6.13. De to nyeste versjonene av JAVA (1.6.14 OG 1.6.15) kan ennå ikke benyttes, men dette er lovt rettet av leverandøren 27. september.
Brukerproblemer
Siden oppstarten med PAGAweb for ansatte våren 2008, har en del brukere opplevd problemer med å bruke PAGAweb. Enkelte har hatt problemer med pålogging, andre har hatt problemer med funksjonaliteten i PAGAWeb, og det har vært problemer med responstiden. Dette beklager vi sterkt!
Problemene har dels skyldtes feil i oppsett og funksjonalitet i PAGAweb. NTNU har kontinuerlig jobbet sammen med leverandøren for å få rettet dette. NTNU har opplevd at dialogen med leverandøren har vært konstruktiv og at de viktigste sakene er blitt prioritert høyt, selv om vi har måttet akseptere at feilsøking og retting i en del tilfeller har tatt noe tid.
Noen brukere har opplevd problemer som følge av at informasjon om bruk av systemet i veiledninger, rutiner og bruksanvisninger ikke har vært gode nok eller godt nok kjent, slik at alle brukerne har fått tilgang til systemet. Dette ønsker vi skal fungere best mulig for alle ansatte, og jobber internt kontinuerlig med å forbedre disse og ikke minst bedre tilgjengeligheten til denne informasjonen i vår Økonomiportal for alle våre ansatte.
Alle fakultet / institutter har dedikerte lønnsmedarbeidere, som løpende yter nødvendig hjelp og støtte både mht systemtilgang, informasjon og opplæring vedrørende bruk av PagaWeb til ansatte. De vil også kunne bistå den enkelte ansatt, som selv ikke har nødvendig systemtilgang.
Aud Magna Gabrielsen
økonomisjef Relevant lenke 1 Relevant lenke 2
|