LESERBREV Navn: Ole S. Kjos: Er ansatte velkommen hos SiT?
(11.9.09, 09:08)
Jeg synes det har vært en meget rar diskusjon rundt kantinene i høst. Først økes prisene med 25% fordi staten skal ha MVA, dette utløser en mengde rare uttalelser og problemstillinger:
1.) Jeg ble sjokkert over at de allerede meget stive prisene i kantinene her var uten MVA. Det er her klart at statens fritak for MVA ikke har kommet studentene til gode, men en ineffektiv drift. Fortsatt betaler ikke SiT sine kantiner leie for lokalene, og ikke skal de gå med overskudd heller.
Jeg har vært sjokkert over SiT sine priser siden jeg var student, og bedre blir det ikke hver gang jeg får høre hva som faktisk ikke inngår i prisene. Nå som PhD student, og i mitt 8. år her på Gløshaugen har jeg nærmest resignert. Det er utrolig hva et monopol kan utrette.
2.) I denne sammenheng klarer kantinene klart og tydelig å presisere at "Vi er for studenter, ikke for ansatte". Dette til tross for at prisøkningen i kantinene ikke er et resultat av noe SiT har gjort for å gjøre forskjell, men er et resultat av MVA loven. Alikevel fremstiller SiT det som om DE vil gjøre forskjell, og jeg kan ikke si annet enn at det får en ansatt til å føle seg lite velkommen...
Om SiT ikke greier å fylle rollen som drifter av kantiner for ansatte er NTNU som arbeidsgiver for 4500 ansatte NØDT til å sørge for et tillbud hvor vi kan få spise en bra og rimelig lunsj. Gjerne også om sommeren, og utenom semesteret.
3.) I idrettsbyggene er det også kommet en kraftig prisøkning, fordi SiT ikke kan la studentstøtte komme andre til gode. Men er egentlig all støtte fra NTNU til idrettsbyggende definert som studentstøtte? I såfall bør NTNU omdefinere store deler av støtten til "ansattstøtte" snarest. NTNU er både et studiested og en arbeidsgiver.
Ole E. Kjos |