Innfører internhusleie ved NTNU
(16.9.09, 07:41) Ordningen med internhusleie vil bli innført ved NTNU årsskiftet 2010/2011. Da tilsvarende ordning ble etablert ved Universitetet i Oslo, ble det brått stopp i avdelingenes behov for nytt areal. – En drivkraft for bedre arealutnyttelse, sier eiendomssjef Lindis Burheim. NTNU kommer til å innføre en ordning med intern husleie, hvor enhetene må betale for det arealet man bruker. Ordningen vil fungere etter et prinsipp hvor alt NTNU-eid areal får en bestemt kvadratmeterpris, og hvor hvert fakultet får en viss pengesum satt av til betaling av leie av lokaler. Ordningen er ment å gå opp i null – NTNU som institusjon skal verken tjene eller tape penger.
- Formålet er å synliggjøre kostnadene forbundet med lokalene hver enkelt enhet legger beslag på, sier Burheim.
- Gjennom en slik ordning regner vi med å få utnyttet arealet bedre. Alle ønsker seg god plass, og når god plass er gratis, mangler man incitament til å utnytte plassen på best mulig vis. Dette endrer seg når det følger en prislapp med plassen man benytter.
Tar seg god tid
Det springende punkt ved innførning av en slik ordning er størrelsen på prislappen – eller snarere prislappene. Kontorlokaler og laboratorier vil måtte vurderes ulikt. Et annet skille går mellom gamle og nye bygninger på campus.
- De nyere delene av bygningsmassen vår har naturlig nok en mer effektiv utnyttelse av sine arealer, og må få en annen vurdering enn de gamle, tungdrevne delene av universitetet, sier eiendomssjefen.
Hun poengterer at man vil ta seg god tid til å utforme den nye ordningen. Derfor er årsskiftet 2010/2011 satt som en dato for innføring. Det er en forutsetning at styret godkjenner ordningen før den innføres.
Universitetet i Oslo tok i bruk internhusleie for 1-2 år siden. Den mest ubiddelbare virkningen var en stans i avdelingenes behov for nytt areal, forteller Lindis Burheim.
Av Tore Oksholen |