MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Tore Undeland: Kommentar til Foss (17.9.09, 10:29)

Forskningen støtter undervisningen, og undervisningen støtter forskningen, kommentar til Bjarne Foss

I en kronikk i Adressa fremmer Bjarne Foss gode synspunkter på viktige prinsipper for diskusjonen som vil føre NTNU videre. Vi er 500 travle professorer som kan ta tak i de viktige argumentene i kronikken, dette kunne bli over 1000 diskusjonsinnlegg. Men vi konsentrerer oss om priser i kafeteriaene og lignende.

Jeg vil her gripe fatt i et moment fra kronikken, kvalitet i undervisningen. Det er sikkert mange med meg som har behov for et kick for å holde på inspirasjonen som lærer. Hans Gunnar Auganes organiserte seminarer for faglig påfyll til foreleserne på Bårdshaug Herregård(!) da han var assisterende studiesjef. Intet ryktes mer internt og eksternt enn dårlig undervisning. God undervisning reduserer frafall. Samtidig er den viktig for rekrutteringen til forskningen vi gjør. Konkurransen strammer seg til, studentene ved de ”nye” universitetene oppfatter å ha god nærhet til entusiastiske lærere.

Prorektor for utdanning og læringskvalitet bør organisere et Forum for undervisning som kan møtes en gang pr måned. Her kunne pedagoger ha innlegg til faglærere som deltar i diskusjonen basert på sine erfaringer.

Tore Undeland, som har forelest siden 1971

Se også intervju med Foss i UA
 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv