LESERBREV Svar til Tore Undeland: kvalitet i undervisning
(25.9.09, 11:57)
Vi vil gi deg kreditt for at du etterspør tiltak for å gi forelesere ved NTNU pedagogisk påfyll.
En av de viktigste lederoppgavene er å ta ansvar for at de ansatte har relevant og oppdatert kompetanse. Du stiller et høyst relevant spørsmål til utdanningsledelsen. Det er en viktig diskusjon hvem som tar ansvar for dette.
Vi er opptatt av at god undervisning blir synliggjort og honorert der hvor den utføres, på instituttene. Der vet man hvor skoen trykker og kan definere de ulike pedagogiske påfyll fagets egenart krever. Medarbeidersamtalene som gjennomføres på instituttene er en viktig arena for å diskutere med hver enkelt faglærer hva de ønsker. Vår oppfordring har gått til instituttlederne om å ta opp dette med sine medarbeidere, peke på behov, sette undervisning på agendaen på instituttet og la det bli et diskusjonstema. Gjennom den årlige kvalitetsmeldingen kan institutt og fakultet tydeliggjøre behov.
Prorektor og studiedirektør har ansvar for å følge dette opp slik at relevante tilbudet for pedagogisk påfyll finnes eller utvikles. Allerede eksisterer det flere tilbud på NTNU hos Uniped som kurs, workshops, seminarer og veiledning. Uniped bidrar også med å skreddersy opplegg til enkeltinstitutter eller fagmiljø.
Vi er helt enig i at jevnlig påfyll av pedagogiske tips og metoder vil gi faglærerne ved NTNU økt glede og motivasjon til å utvikle sin undervisning. Dette bidrar til bedre utdanningskvalitet, styrker NTNUs omdømme og gjør oss til et ettertraktet utdanningssted for norske og internasjonale studenter.
Berit Kjeldstad
Prorektor utdanning og læringskvalitet
Anne Rossvoll
Studiedirektør |