MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

- Skandinaver for tillitsfulle (2.10.09, 07:26)

- Jeg nøler med å si dette: Men dere skandinaver har for mye tillit til at spillereglene følges, sier Judy Carroll, ekspert på plagiering og juks i Akademia.

Judy Carroll snakket om plagiering og juks på Gløshaugen torsdag.
Carroll foreleser ved Oxford Brookes University og var i Trondheim for å snakke om plagiering ved et dagsseminar arrangert av Studieavdelinga og Universitetsbiblioteket.

Kulturelle forskjeller representerer en vesentlig utfordring. På spørsmål fra universitetsavisa om slike forskjeller i akademiske tradisjoner slår ut når det gjelder holdning til plagiering, svarer hun slik:

- Selvsagt. Man kan liste opp mange eksempler. I Hellas får man ingen liste over anbefalt lesning, men en tekstbok som skal kunnes utenat. All eksaminering handler om å kontrollere at kandidaten kan gjengi tekstutdrag mest mulig korrekt. I India må studentene rekke over enorme pensummengder, og 18-timers studiedager er ikke uvanlig, men man har svært liten skrivetrening. I Kina oppfattes det som helt uproblematisk for studenter på lavere nivå å kopiere tekster uten kildehenvisninger. Slik kan man fortsette. Spørsmålet er hva man gjør med det, sier Carroll.

Plagiering må ikke være juks
Skal man komme noen vei med studenters hang til koking og avskrift, anbefaler Carroll at man ser på dette som et læringsproblem, mer enn en juridisk problemstilling.

- Plagiering er ikke nødvendigvis juks. Læringsinstitusjonen har et selvstendig ansvar for å forklare nye studenter hvilke regler som gjelder. Det gjelder ikke minst for studenter som kommer fra andre akademiske kulturer.

Hun setter opp noen kriterier for å bestemme om et stykke påvist plagiat er juks. Det går på hvor stor andel av en besvarelse som er avskrift, samt om det forekommer i oppgavens essensielle deler, som drøfting og konklusjon.

- Så er det også viktig hvor i studieløpet studenten befinner seg. Man skal være forsiktig med å være for rask med å beskylde ferske studenter for å fare med juks.

Hjemmeeksamen fører til mer avskrift
At engelsk er forholdsvis nylig introdusert som undervisningsspråk, er en årsak til at plagiering forekommer i rikt monn i Skandinavia. En annen forklaring er den økende bruken av hjemmeeksamen. Dette er noe som bekymrer Carroll.

- Her har fagansvarlige et særlig ansvar for å lage opplegg som ikke direkte oppfordrer til plagiering.

For å illustrere poenget fortalte hun om da datteren hennes ringte fra lærestedet og berettet om en oppgave de hadde fått: Skriv en paper om røyking og folkehelse. Punktum.

- De fikk kort frist til innlevering, og hadde allerede nok å gjøre. Det ville ikke kostet en student mer enn en halv til en hel time å sy sammen en helt ok besvarelse, basert fra ulike tekster hentet fra ulike nettsteder.

Carrol la til at hennes datter i valgte å ta natta til hjelp for å forfatte en besvarelse ”the hard way.”

- Foreleserne må gå fra å be studentene ”finne svaret” til å oppfordre dem til å ”lage et svar.” Oppgavene må designes der etter.

Plagiering kan være udugelighet
Men den vesentlige juridiske – og pedagogiske – utfordringen går på å skille mellom hva som er plagiering og hva som er dårlig håndverk. Her virker det som skandinaviske universiteter er i ferd med å ta grep om problemet, sier Carroll.

At kultur kommer inn som en dimensjon, er det nødvendig å få brakt på bordet. Da må også skandinavenes egne holdninger få plass på bordplaten, poengterer hun.

- Jeg nøler litt med å ta det opp, men skandinavenes naturlige tillit til hverandre, til at spillets regler blir fulgt, er et potensielt problem i seg selv. Man tror det beste om hverandre, Det er en fin ting, men lærdom og kontroll er også bra, sier Judy Carroll.

Av Tore Oksholen(tekst og foto)