LESERBREV Jon Andreas Støvneng: Mens vi venter på NTNU
(16.10.09, 14:42)
I Steinbach-komiteens evaluering av sivilingeniørutdanningen ved NTNU i 2008 står det blant annet at læringsmetodene som benyttes er konservative, og at faglig bruk av IKT i større grad bør utvikles og integreres i undervisningen.
Men utviklingen på dette området går langsomt! Der vi stadig sakker akterut, ser vi at andre institusjoner bruker ressurser på systematisk innføring og integrering av IKT-verktøy i undervisningen. Særlig i grunnkursene de første to årene av sivilingeniørstudiet er situasjonen urovekkende.
Det er ikke mangel på faglig kompetanse som er årsaken til at vi henger etter. Problemet er mangel på koordinering og samhandling i undervisningen i matematikk, dataemnene og de ulike linjefagene. Mange studenter opplever det som frustrerende at det man lærer i IT grunnkurs ikke kommer til nytte før helt mot slutten av studiet, i forbindelse med prosjekt- og hovedoppgaver. Dette er blant annet dokumentert i nylig avlagte masteroppgaver ved NT-fakultetet.
Det er viktig å ta initiativ på grunnplanet, på de enkelte institutter og av de enkelte faglærere. Og en del gode tiltak er på gang! Vi savner imidlertid en planmessig og koordinert innsats, spesielt for emnene i første semester. Og man er nødt til å begynne nå, fordi en slik aktivitet krever gradvis og systematisk oppbygging, med allokering av betydelige ressurser over flere år. Opplegget må tilpasses NTNUs egenart og samtidig ta vare på de kvalitetene som fins i undervisningen i dag.
NTNU har et nasjonalt ansvar for utdanning av morgendagens teknologer. Det bør være en selvfølge at de mest moderne IKT-verktøy tas opp som en naturlig del av læringsmiljøet på et universitet med våre ambisjoner.
Jørn Amundsen, IDI
Brynjulf Owren, IMF
Jon Andreas Støvneng, IFY |