MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Jon Andreas Støvneng: Mens vi venter på NTNU (16.10.09, 14:42)

I Steinbach-komiteens evaluering av sivilingeniørutdanningen ved NTNU i 2008 står det blant annet at læringsmetodene som benyttes er konservative, og at faglig bruk av IKT i større grad bør utvikles og integreres i undervisningen.

Men utviklingen på dette området går langsomt! Der vi stadig sakker akterut, ser vi at andre institusjoner bruker ressurser på systematisk innføring og integrering av IKT-verktøy i undervisningen. Særlig i grunnkursene de første to årene av sivilingeniørstudiet er situasjonen urovekkende.

Det er ikke mangel på faglig kompetanse som er årsaken til at vi henger etter. Problemet er mangel på koordinering og samhandling i undervisningen i matematikk, dataemnene og de ulike linjefagene. Mange studenter opplever det som frustrerende at det man lærer i IT grunnkurs ikke kommer til nytte før helt mot slutten av studiet, i forbindelse med prosjekt- og hovedoppgaver. Dette er blant annet dokumentert i nylig avlagte masteroppgaver ved NT-fakultetet.

Det er viktig å ta initiativ på grunnplanet, på de enkelte institutter og av de enkelte faglærere. Og en del gode tiltak er på gang! Vi savner imidlertid en planmessig og koordinert innsats, spesielt for emnene i første semester. Og man er nødt til å begynne nå, fordi en slik aktivitet krever gradvis og systematisk oppbygging, med allokering av betydelige ressurser over flere år. Opplegget må tilpasses NTNUs egenart og samtidig ta vare på de kvalitetene som fins i undervisningen i dag.

NTNU har et nasjonalt ansvar for utdanning av morgendagens teknologer. Det bør være en selvfølge at de mest moderne IKT-verktøy tas opp som en naturlig del av læringsmiljøet på et universitet med våre ambisjoner.

Jørn Amundsen, IDI
Brynjulf Owren, IMF
Jon Andreas Støvneng, IFY

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv