Lunsjklubben
(26.10.09, 07:24) Hver onsdag i høst klokken 11.30 stanser en rød varebil opp utenfor campus Dragvoll. Straks etter henter representanter fra fire-fem institutter ut grønne kasser med isoporbokser i, som de bærer med seg tilbake. Lunsjklubben er i aksjon. |
- Slutt på velferden : Ikke noe grunn til ikke å slippe til alternativer på serveringssiden nå, mener Gard Hopsdal Hansen. Han er mannen bak Lunsjklubben - et lite hvisk i øret til SiTs mattilbud. Alle foto: Tor H. Monsen. |
Fenomenet startet på Institutt for tverrfaglige kulturstudier i protest mot hva de oppfatter som under pari mat til over pari pris i Studentsamskipnadens kantiner. Nå får de lunsj tilkjørt en gang i uken fra Trondheim sentrum – til konkurransedyktig pris og bedre kvalitet, i følge dem selv.
På kort tid har fenomenet bredt seg til flere fagmiljøer. Flere institutter har nå dannet sine egne lunsjklubber. Det hele startet på selve Dragvoll campus. Siden har ideen spredt seg til paviljongene rundt.
Sist fredag bestilte en gruppe på Gløshaugen sin første lunsjladning.
Rundt 100 ansatte i uken
Det er Gard Hopsdal Hansen som forteller dette. Hansen er post.doc ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier. Han er mannen som startet det hele, som reaksjon på at momstillegget for ansatte i SiTs kantiner ble innført.
FAKTA | Lunsjklubbens egen beskrivelse av seg selv på Facebook:
” Lunsjklubben (Dragvoll) er et initiativ som tar sikte på å sørge for at vi som jobber på Dragvoll (NTNU) får anstendig mat i hvert fall en gang i uka.” |
I løpet av noen få høstmåneder har den lille klikken ved Tverrfaglige kulturstudier fått selskap av mellom 50 og 60 faste kunder på campus. Hopsdal Hansen anslår at det nå i oktober går unna opp mot 100 lunsjer i uken, totalt. Han får jevnlig henvendelser fra ansatte som ønsker et alternativ til maten på SiT. Nå har Lunsjklubben opprettet sin egen Facebook-gruppe, som forklarer alt om det praktiske.
Den røde varebilen kommer fra en cateringleverandør nede i byen.
- Hinsides bedre kvalitet
Post.doc'en fikk nok av tilbudet til SiT etter at han kom tilbake fra sommerfeire og oppdaget at prisen for ansatte hadde gått opp med 25 prosent.
- Jeg opplever det som frustrerende at selv med momsfritak greier ikke SiT å levere billigere og bedre mat. Nå er maten på kantinen rett og slett ikke noe alternativ. Vi betaler 65 kroner for denne vegetarlunsjen, det er kanskje hårfint dyrere enn i kantinen, men kvaliteten er hinsides bedre, mener han.
Universitetsavisa er invitert denne fredagen.
Hopsdal Hansen understreker at Lunsjklubben ikke er en form for boikott av SiT, men han håper den kan fungere som et signal til kantinetilbudet i dag.
Vil åpne campus for andre
Hopsdal Hansen har ikke tro på at et monopolistisk tilbudet vil bedre seg.
- Nå når moms er innført i SiTs kantiner for alle andre enn studenter, finnes det ikke lenger noe velferdselement ved SiTs kantiner for de ansatte. Da er det på tide å legge til rette for private tilbud ved NTNUs campuser, mener Hopsdal Hansen.
Han viser til serveringstilbudet rundt Nygårdshøyden i Bergen, og har vanskelig for å forstå hvorfor det er så skrint utvalg i Trondheim.
- Det er ingen som helst grunn til at SiT skal ha monopol på campus i dag, sier forskeren.
SiT Kafe AS har denne høsten lagt seg i selen for å tilby gode retter til lavere priser enn i dag . Det nye menytilbudet lanseres etter nyttår.
|
Fullt hus : Lunsjrommet til Institutt for tverrfaglige kulturstudier, selv om ikke alle frammøtte deltar i lunsjklubben. |
Allergiker
- Jeg har ikke noe alternativ. Jeg må spise enten medbrakt, eller mat utenfra campus, sier stipendiat Ingrid Øverås, som er laktoseintolerant. Rundt lunsjbordet sitter det i gjennomsnitt 20 medlemmer av lunsjklubben, en blanding av stipendiater, post.doc og førstestillinger.
Mens de andre spiser salat og vegetarlasagne denne dagen, har Øverås fått et allergisikkert alternativ fra cateringselskapet.
- Dessuten har Lunsjklubben en sosial dimensjon, ikke minst for meg som er ny her og kommer fra et annet land, mener svenske Erika Löfström mellom munnfullene.
Det har ikke lyktes Universitetsavisa å få en kommentar fra SiT Kafe AS.
Leder: Smakløst monopol
Studentene svikter kantinene
Av:Tor H. Monsen |