LESERBREV SiT: Åpent brev til Universitetsavisa
(30.10.09, 10:22)
Ved flere anledninger de siste ukene har Universitetsavisa trykket flere saker om SiT (Studentsamskipnaden i Trondheim) og vårt serveringstilbud på campus.
Vi ønsker alle innspill velkomne, men vi tar det som en selvfølge at man forholder seg til fakta og ikke sprer usannheter om hva studenter mener om våre tilbud.
SiT er en av to parter som ansvaret for studentvelferd: utdanningsinstitusjonene
har det overordnede ansvaret, mens studentsamskipnadene har det operative. Vi
skal være tilbydere i tråd med hva utdanningsinstitusjonene anser som god
studentvelferd. I Lov om Studentsamskipnader (2007) står det:
"§ 5. Utdanningsinstitusjonens ansvar for studentenes velferd:
Utdanningsinstitusjonen har det overordnete ansvar for studentenes
læringsmiljø."
"§ 3. ...En studentsamskipnad har til oppgave å ta seg av studentenes
velferdsbehov ved det enkelte lærested. En studentsamskipnad skal tilby
tjenester til studenter."
Ut i fra den teksten må to ting være klart, for det første at det er studentenes
velferd vi skal besørge, og det er studentene som er våre ”brukere”. Ergo skal
våre tilbud være tilpasset studenter, og studenters behov. For det andre at
statstilskudd gitt til studentvelferd skal kun komme studenter til gode (herunder
også momsfritak).
Stadige innstramminger i rammevilkårene våre, som økte råvarepriser, lønnskostnader og lovendringer gjør at vi i SiT hele tiden må tenke nytt, og stadig fornye og forbedre våre tilbud til våre studenter som ikke får mer penger å rutte med.
SiT gjennomfører årlige kartlegginger av hva våre studenter syns om våre tilbud,
også serveringstilbudene. SiT Kafe har det siste året gjennomført en storstilt
omlegging av sitt tilbud for å møte studentenes ønsker. Fjorårets kartlegging
viste følgende om hvor fornøyde studentene er med SiT Kafes serveringstilbud:
Svært fornøyd 4 %
Meget godt fornøyd 29 %
Godt fornøyd 42 %
Mindre godt fornøyd 18 %
Misfornøyd 7 %
Svært misfornøyd 1 %
Ut fra disse tallene kan man lese at 75 % av studentene er godt fornøyde med
vårt serveringstilbud. Derfor synes det svært merkelig at Universitetsavisa kan
konkludere med at:
“Kundebarometeret til Samskipnaden selv viser at studentene
er misfornøyd med tilbudet.” (UA 20.10.2009)
Hvilke tall og kartlegginger er det
Universitetsavisa baserer sine påstander på? Det kan i alle fall ikke være samme
tall som vi har fått i våre kundeundersøkelser.
Det påstås i samme artikkel at: ”Studenter spiser ikke i kantinene” – med henvisning til at SiT selger i gjennomsnitt ti middager per student per år.
Middager i 2000: 235 000
Middager i 2008: 286 000
Middager hittil i 2009: 190 000
Middager estimert i 2009: 300 000 )
Det er ikke mulig å måle bruken av våre kafeer ved kun å se på antall solgte
middager. Vi selger langt flere produkter, og mange kafeer tilbyr ikke
middagsservering. Kanskje kjøper man i stedet suppe, havregrynsgrøt eller
brødmat fremfor dagens middag.
I Universitetsavisa 26.10.2009 presenterer redaktør Tore Oksholen løsningen,
under parolen ”Smakløst monopol”. Foruten å forklare den tydelige tendensen
om hvordan SiT blir oppfattet, nemlig at: ”Studentene synes SiTs middagsmat er
for dyr mens de ansatte synes den er for dårlig”, så gir han oss også løsningen. SiT Kafe burde både besøke en lunsjklubb startet opp av ansatte (som spleiser på lunsj en gang i uke med en pris på kr. 60,‐ per hode), samt revurdere monopolsituasjonen og slippe andre til.
Oksholen skriver: ”Kanskje kan studentene få oppfylt ønsket om billige burgere på det viset. Så kunne man tenke seg at SiTs kantiner i stedet henvender seg mer direkte til ansattes mager.” Vel, hadde Oksholen gjort ordentlig research før han løser SiTs såkalte problemer med serveringstilbudet så hadde han funnet ut følgende:
a) Studentene er stadig mer fornøyde med SiTs serveringstilbud.
b) Studentene etterspør ikke billige burgere, men sunn, enkel og billig mat –
og de kan avse kun 20 kroner til en lunsj .
c) Det er ikke SiTs primæroppgave å tilby et eksklusivt lunsjtilbud tilpasset
ansatte (60 kroner), men å tilby gode og rimelige tilbud i tråd med hva
våre lovdefinerte brukere, studentene, ønsker og har råd til.
d) SiT Kafe ønsker å kunne ha et tilfredsstillende tilbud til ansatte ved NTNU,
og tar gjerne i mot innspill fra ansatte som har forslag til forbedringer.
Torun Hegre, Konsernstyreleder i SiT |