MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Skjulte gebyrer i Norwegian (2.11.09, 09:10)

Alle Norwegian-bestillinger gjennom NTNUs reisebyrå pålegger brukerne ekstratjenester man ikke har bedt om. NTNU-ere flyr for over 36 millioner kroner i året.

Norwegian-priser til værs: Det hjelper ikke om du kun har avisen med deg på flyet. Foto: Mariusz Basiak AG (Forsidefoto: Foto: Olav Stendal).
Setereservasjon og to kolli bagasje legges på prisen for selve flyreisen – enten du vil eller ikke.

Som privatperson velger man om man ønsker tjenesten setereservasjon eller ikke. Likeså om man har med ekstra bagasje, må man betale for den. Når NTNU-ansatte bestiller Norwegian gjennom VIA Travel, derimot, pålegges disse kostnadene selv om man ikke har bedt om dem.

Dette er Norwegians policy overfor alle reisebyråer, opplyser markedssjef Anders Aursand i VIA Travel.

Billigbilletter, pluss
NTNU har rammeavtale med reisebyrået. Det betyr at alle ansatte skal benytte seg av VIA Travel ved tjenestereiser.

For en dagstur tur/retur Trondheim-Oslo med kun håndbagasje og fri seteplassering blir den skjulte ekstrakostnaden 160 kroner. Ved kjøp av billigbilletter kan de pålagte ekstratjenestene utgjøre en vesentlig del av billettprisen.

Bekreftelsen du mottar på e-post er heller ikke spesifisert. Du får dermed ikke se hva totalprisen består av.

”Reisebyråavgift”
Dette er en ”reisebyråavgift”, forklarer kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik i en e-post til Universitetsavisa.

”Bakgrunnen for reisebyråavgiften er imidlertid at reisebyråsalg er mye dyrere enn annet salg, og reisebyråene kan ikke ta betalt for sete og bagasje, slik vi normalt ellers gjør. Skal man selge billetter gjennom reisebyrået må det dermed beregnes en avgift som både tar høyde for at bagasje og sete er inkludert i prisen + den ekstra kostnaden det er å bruke byrå.”

Skånvik anbefaler alle på booke på Norwegians egne sider, og dermed ha handlefrihet til selv å bestemme om man trenger tjenestene.

Men det kan altså ikke NTNU-ansatte gjøre, på grunn av rammeavtalen med VIA Travel.

Telefonbestilling - 90 kroner
NTNU betaler et fast, flatt beløp for reisebyråtjenesten, opplyser Tina Aune i Innkjøpsavdelingen ved universitetet.

Jo mer de ansatte bruker VIA Travel, jo billigere blir hver transaksjon for NTNU.

Dette er vel og merke om du benytter VIA Travels nettsider. Ringer du en konsulent, påløper enda 90 kroner per konsultasjon.

168.000 i året
SAS hadde i 2008 brorparten av markedet for flyreiser ved NTNU, med 10.000 enveisbilletter sammenlignet med Norwegians 2100.

Hvis man forutsetter at alle Norwegian-reisene er innenlands, utgjør de skjulte ekstratjenestene 168.000 kroner i fjoråret.

Total flyomsetning gjennom VIA Travel var på 34,7 millioner kroner.

Ny avtale med SAS
NTNU har nylig inngått en eksklusiv avtale med SAS, som binder alle ansattes tjenestereiser til en flyleverandør. Norwegians "reisebyråavgift" kan dermed være historie.

Konkurrenten SAS, på sin side, ”priser inn” bagasje og sete i selve billettprisen, mener Skånvik, og dermed betaler du for inntil to kolli bagasje selv om du bare reiser med håndveske.

Av:Tor H. Monsen