MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Eirin Bar: Boikott og akademia? (13.11.09, 12:25)

(Dette innlegget ble mottatt i går, men veden inkurie ikke lagt ut før i dag. red.anm.)

Det er gledelig å se at så mange mennesker engasjerer seg i andres urett slik en ser i denne saken. En fredsprosess i dette området er en kopleks prosess og krever dermed mye av parter som vil forstå og påvirke situasjonen. Kompleksitet og godt fundamenterte metoder er en del av forskningshverdagen innen akademia.

Som ansatt ved universitetet stiller jeg meg spørsmålet; hva skal vår rolle være? I våre dager distribueres såkalt ”alternativ viten” gjennom moderne komunikasjonsteknologi (som gjerne er et resultat av den vitenskapen slikt alternativt tankegods distanserer seg fra)og pseudovitenskap påvirker i stadig større grad samfunnet. Som samfunnsaktør er etter min mening Universitetets virke å supplere sammfunnsdebatten med forskningsbasert viten.

Jeg vil ikke diskutere innmelding av saker til styret i denne teksten og går derfor til hva det skal stemmes over, nemlig en akademisk boikott av Israel. Her er det mye som er uklart. Hva er en akademisk boikott og hvilken effekt gir denne?

Har en forskningsbasert belegg for hva slags effekt en slik boikott gir? Skal vi som universitet operere som aktør i verdenspolitikken kan vi i alle fall ikke fravike våre universelle vitenskaplige krav. I tillegg, hvis en boikotter akademia i Israel, hvem skal en da kommunisere med i en kompleks situasjon? Hva er årsaken til at en starter med å snakka om en akademisk og kulturell boikott og ikke for eksempel handelsboikott?

Skal en sette sanksjoner mot et land må en ha klare og entydige krav som må innfris slik at landet kan oppfylle disse og få opphevet boikotten. Hvis slike krav ikke finnes hva kommuniseres da? Ut fra dette vil det være umulig og meningsløst å stemme over hvor vidt en skal vedta eller forkaste en foreslått boikott.

Jeg håper det er siste gang en forholdsvis liten gruppe mennesker ved universitetet får en sak som inneholder like mange versjoner som det antall signaturer som finnes på oppropslisten inn til behandling i styret.

Eirin Bar
PhD stipendiat ved IPM

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv