MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Alle verdens satanister (19.11.09, 12:20)

Så godt som alle verdens satanismeforskere samles ved NTNU torsdag og fredag. Skumle ritualer er byttet ut med powerpoint og projektorer.

Asbjørn Dyrendal er blant vertene for satanismekonferansen på Dragvoll.
Deltakerne er såpass sjeldne og få at de får plass i et par møterom. Folk flest kan synes at satanisme er eksotisk, pirrende og farlig skummel på en gang. I hvert fall er den myteomspunnet. Dette er også årsaken til at forskere studerer fenomenet vitenskapelig og arrangerer satanismekonferanse, sannsynligvis verdens første.

En av arrangørene er religionshistoriker Asbjørn Dyrendal. Han er ekspert på temaet og kan beskyldes for å ha klippekort i media når nyheten smaker av okkultisme, satandyrkelse eller konspirasjonsteorier. Men denne gangen kommer initiativet fra kollega Jesper Petersen.

Forskjellige retninger Petersen legger vekt på at det finnes tre typer satanisme, de kan oppfattes henholdsvis som provoserende, opposisjonell eller idealistisk.

Én form er særlig utbredt i black metal-miljøet og kjennetegnes gjennom bruk av ondskapens symboler, dyrkelse av kulturelle myter og kirkens forestillinger om satan. Uttrykket er lett gjenkjennelig og stemmer med gjengs oppfatning av satantilbedelse.

Den mystiske Satan
En annen variant kaller Petersen rasjonell eller ateistisk satanisme. Tilhengerne betrakter satan som et symbol på seg sjøl.

De mener at satan uttrykker det menneskelige, de aksepterer ikke kirkens forestillinger om satans ondskap.

Til slutt har vi den esoterisk satanismen som dyrker satan som vesen eller kraft i en mystisk religion. Her står satan for godhet og positiv energi. Religionshistorikerne opplyser at denne varianten har de eldste røttene i vestlig kultur og har eksistert i flere århundrer.

Fant ingen orgier
- Felles for alle tre er at de er individuelt orientert. Det vet alle som har prøvd å organisere satanistiske samlinger eller arrangement. Satanister er mest opptatt av seg selv, hevder Dyrendal og Petersen.

De har pløyd seg gjennom mange hyllemetre med litteratur uten å finne spor av svarte messer, djeveldyrkelse og sataniske ritualer med menneskeofring og seksuelle orgier.

Men mytene florerer. Mange mener noe om satanismen, få vet noe om den. Det man ikke vet, er det lett å være redd for. Ubegrunnet redsel kan få farlige konsekvenser.

Dette er noe av bakgrunnen for at seriøse forskere fra Europa og USA samles til satanismekonferanse i Trondheim.

Av Synnøve Ressem